0

Relvad ja ralli – armastus adrenaliini vastu

Riina Tobias

Riina Tobias

riina.tobias@gmail.com

lislahetTANA_andres kruusma relvad ja ralli - ar,astus adrenaliini vastu fotod enriika liiv3

Rallisõidu ja laskmise fänn Andres Kruusma õpib praegu Tallinna tehnikakõrgkoolis autotehnikat. Foto: Enriika Liiv

 

Kindlasti olete Haapsalu vahel aeg-ajalt tiirutamas näinud valget rohelise vahtralehega Ladat, mille tagumised aknad on Eesti lipu ja trükitähtedes nimedega kinni kleebitud. Tegu on noore, 19aastase Andres Kruusmaga, kelle hobiks ralli kõrval on relvad ja märkilaskmine.

Noormees lõpetas keskkooli mullu Haapsalus ja õpib nüüd Tallinna tehnikakõrgkoolis autotehnika eriala esimesel kursusel. „Sisult võib minust saada insener või muud säärast, ma pole oma tulevikuplaanides sugugi kindel, küll on see tõenäoliselt seotud autodega,” ütles Kruusma.

Rahvaralli ja motosport on tema kõrval olnud aastaid – nii tema onu kui ka üle 70aastane vanaisa sõidavad rallit ka praegu. Ise hakkas Kruusma rallit sõitma alles kaks aastat tagasi. „Varem tegelesin automudeldusega, see oli liiga närviline ala. Rallis on rohkem adrenaliini ja see meeldib mulle!” 

Kruusma naudib, kui sõltub vaid iseendast ja enese tulemustest. Automudeldusvõistlusel pinisevad autod tema sõnul üsna tüütult ja võivad lausa peavalu tekitada.

Motospordi juurde viis vanaisa

„Vanaisa oli see, kes mind esimesele jäärajavõistlusele viis, ja nii kõik alguse saigi!” avaldas Kruusma ja lisas, et umbes samal ajal hakkas ta onu kõrvalt õppima ka autoputitamist. „Eks tule mul üsna igal võistlusel ette pisemat plekimõlkimist. Pärast võistlust veedan paar tundi garaažis ja teen auto korda,” sõnas ta.

Autorooli istus Kruusma esimest korda nii noorelt, et ei mäletagi. „Muidugi oli see nii, et sain vaid rooli keerata ja onu vajutas pedaale. Päris ise sõitsin põlluteel 11–12aastaselt, viisin kastikaga jaanitule jaoks puuprahti,” meenutas ta.

Esimesed kaks aastat sõitis Andres Kruusma rahvarallit noorteklassis, sellest aastast sõidab ta SU (Soviet Union) vanusepiiranguteta klassis. 
„Sõidan valge Ladaga, tegelikult võtab see kiirust välja küll – olen spidomeetri täiesti lõppu saanud, kuid rahvaralli võistlustel on ohutuse tõttu reegel, et kiirus võiks saja piiresse jääda,” avaldas ta. 

Samuti on rahvarallil näiteks mosseliiga, naisteklass, nelikveolised. 

„Nelikveolised on neist kõige kallimad autod, mõni maksab lausa paarikümne tuhande ringis,” teadis Kruusma.

Kruusma sõnul on motosport väga kulukas, sest kõige eest tuleb ise tasuda: auto ja selle hooldus, korralik varustus – kiiver ja kombinesoon –, sõidud võistlusele ja tagasi, vajadusel ööbimine jm. „Lasketrennis maksan omaosalust vaid viis eurot kuus,” tõi ta näite.

Kui motosport on Kruusma elus uus armastus, siis vana arm on laskmine, mida ta harrastab juba 2008. aastast, mil ta oli 11aastane. „Ralli- ja laskevõistlused olid mul enam-vähem iga kuu, vahel ka mitu korda kuus, kooli ja võistluste kõrval muuks palju aega ei jäägi,” ütles Kruusma.

Laskmisega tutvustas Andres Kruusmat tema täditütar. Samuti viis kehalise kasvatuse õpetaja poisid ühe tunni ajal lasketrenni. „Jäime seal kambaga edasi käima mitmeks aastaks, nüüd olen samast kambast alles jäänud vaid mina.”

Kruusma sõnul on nii motosport kui ka laskmine väga palju adrenaliiniga seotud. „Mõlemal alal on tähtsal kohal keskendumisvõime. Laskmises peab ka tugev distsipliin olema – sinu käes on siiski tulirelv,” teab Kruusma. „Hea laskja on tasakaalukas, püsiv, rahulik ja väga kannatlik,” loetles ta ja lisas, et eriline oskus on ka halva lasuga leppimine.

Kruusma isa tegeleb jahindusega. Kas noormees polegi jahipisikut külge saanud? „Eks ma ole isaga jahil kaasaski käinud, kuid see pole üldse minu rida. Pigem naudin sel ajal autoga metsasõitu.”

Võistelnud Eestis ja ka välismaal

Rallivõistlustel on Kruusma käinud peale Läänemaa ka Hiiumaal, Otepääl, samuti Audrus auto24 rajal, Laitse rallipargis, Tapal ja mujalgi. Järgmine võistlus on juba veebruari teisel poolel. 

„Loodan seal paarikümne osaleja seast vähemalt keskele jääda, see on minu teine võistlus SU klassis, varem võistlesin vaid noortega,” ütles Kruusma ja lisas, et sihib järgmise paari aasta jooksul poodiumi ehk esikolmikut. 

Noorteklassis oli tema parim saavutus Rahvaralli karika Igaühe Terviseklubi esikoht. SU klassis sõidab noormees mullu detsembrist, mil avati hooaeg 2016, ja ta osales Kiltsi rahva­sprindil. 

Laskevõistlustel on Kruusma käinud peale peaaegu terve Eesti ka Soomes, Lätis ja Leedus. 

„Mullu suvel jäi mul esikohast vaid üks silm puudu, teine-kolmas koht jäid samale tasemele ja toimus ümberlaskmine, lõpuks jäin kolmandaks.”

Kumb siis südamelähedasem on, kas laskesport või ralli? „Kui mõlemad võistlused oleks ühel ajal, valiksin laskmise juba puhtalt selle pärast, et olen sellega pikemalt tegelnud,” arvas Kruusma. „Siiski näen, et aina enam hakkab motosport esikohale tõusma, tõenäoliselt vastan lähitulevikus samale küsimusele hoopis vastupidi ja otsustan ralli kasuks.”

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
wpDiscuz