11

Juhan Parts: Meie eesmärk on valimised võita

Urmas Lauri

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Endine peaminister Juhan Parts väisas kolmapäeval Haapsalut, et otsida toetust IRLi kandidaatidele riigikogu valimistel tuleva aasta märtsis.

IRLi peaministrikandidaat Juhan Parts, kui pikk on parlamendierakonna esimehe valimiskampaania kilomeetrites?

IRL alustas kampaaniat oktoobris. Peaministrikandidaadina olen Eesti maakonnad läbi sõitnud. Läänemaa on eelviimane, Hiiumaale jõuan jaanuaris. Tavaliselt kulub ühes piirkonnas päev või kaks, õhtuks jõuab ikka koju.

Kas Te Läänemaal Lihulasse ka lähete?

Täna küll mitte.

Kas mõnikord kahetsete otsust, mille Te kümme aastat tagasi peaministrina tegite?

Ausalt öeldes ei ole põhjust olnud.

Miks oli Lihula sammas vaja nii kiiresti maha võtta?

Kiire ei olnud, pigem on küsimus, miks läksid riigiasutused ja omavalitsus provokatsiooni lõksu. Sammas ja selle ümber loodud sõnum oli toitaine meisse ebasõbralikult suhtuvaile isikuile. Ärge unustage, mis toimus samba ümber! Ma loodan, et rohkem ei kasutata Eestile mitteiseloomulikke väärtusi. Hitleri Saksamaa oli kuritegelik režiim, sambal esitleti rõhutatult Hitleri Saksamaad. Rumalus oli siduda Eesti mehed, kes Teise maailmasõja ajal oma hinges seisid Eesti iseseisvuse eest, Hitleri Saksamaaga.

Miks tõi IRL Raivo Aegi kandideerima Lääne-Eestisse?

Aeg on Saaremaa mees.

Mitu ringkonnamandaati loodate Lääne-Eestis saada?

Oleme saanud kaks, eelmisel korral saime ühe. IRLi eesmärk on saada üle Eesti 135 000 häält, juhul kui valimisaktiivsus on sama mis eelmine kord. Eelmisel korral saime 118 000 häält.

135 000 häält tähendab valimisvõitu. Iga hääl on tähtis. Politoloog Tõnis Saarts on öelnud, et kõigil neljal parlamendierakonnal on võimalik saavutada parim tulemus. Ma arvan, et see on enam-vähem nii. Tegelik valik on Reformierakond või IRL. Keskerakonnal on piirid ees, eestlased seda parteid enam ei toeta. Mida rohkem sotsiaaldemokraadid oma programmi avalikustavad, seda kiiremini nende toetus väheneb.

Kas Te tõesti usute, et IRL on võimeline valimised võitma?

Kuidas teisiti? Muidugi! Tuumvalijate järgi on IRLi ja Reformierakonna toetus enam-vähem võrdne. Parteide reitinguid mõjutavad kõikuvad valijad, keda on umbes 30–40 protsenti. Need inimesed ei ole oma valikut teinud ja nende toetuse saamine sõltub ideedest, mida kampaania ajal pakutakse. IRL on kõikuvate valijate teine või lausa esimene eelistus. Järelikult sõltub meie edu sellest, kui edukalt suudame oma sõnumi kohale viia. Kõik sõltub kampaaniast.

Mulle tundub, et olete neli aastat opositsioonis.

Teil on õigus teie tundele.

Kui kohalikest asjadest rääkida, siis millal Haapsalu raudtee taastatakse?

Võti on Läänemaa inimeste käes.

Kuidas see võti Läänemaa inimeste käes on?

Kui Läänemaa inimesed toetavad neid erakondi, kes on valmis seda riiklikku investeeringut tegema, siis see investeering ka tehakse. Praegu võin öelda, et see investeering ei ole äriline, vaid on poliitiline otsus. Viimase tegemiseks on vaja mandaati. Raudtee mõttekusest arusaamiseks tuleb aru saada, et me ei räägi sellest, kuidas homme hommikul saada Tallinnasse, vaid sellest, milliseks kujuneb Eesti 30–50 aasta pärast. Järgmine süüdistus on, et Parts ei teinud seda majandusministrina.

Tahtsin selleni jõuda.

Räägime selle selgeks. 2008 oli reisirongiliiklus kogu Eestis nii kehvas seisukorras, et sellega oleks võinud teha sedasama, mida tehti 1995. aastal Haapsalu rongiliiniga. Mul õnnestus peaministrit, valitsust ja rahandusministeeriumi veenda, et tuleb osta uued rongid. Minule oli Haapsalu raudtee taastamise otsustuskohaks Keila–Riisipere raudteelõigu kordategemine. Miks ma oleksin pidanud selle kordategemist toetama? Et oleks võimalik raudtee edasi teha Haapsallu.

Arvan, et olite kinni olemasolevas ja otsustasite uuendada kogu praeguse raudteevõrgu.

Küsige, kui palju oli ministeeriumis selle üle jagelemist. Hea küll, pole oluline. Haapsalu on ainus maakonnakeskus, kus raudtee on olnud ja võiks olla. Selle vastu töötab üldine majanduslik seisukord ja dramaatiliselt vähenenud ida-läänesuunalised kaubavood. Kui valimistel tuleb konsensuslik otsus, on raudteeinvesteering tehtav.

Mida Te siis lubate? Millal raudtee taastatakse?

See on järgmise valitsuskoalitsiooni otsustada.

Kas Teile ei tundu, et Haapsalu raudtee taastamine on piinlik tühi lubadus?

Tühi lubadus?

Tühi lubadus, et valimistel hääli püüda.

Kui valija ei taha raudteed, siis toetagu neid, kes seda ei tee.

Raudtee taastamist lubavad kõik neli parlamendierakonda.

Kui kõik lubavad, siis ei ole ju probleemi.

Kuidas leevendada linnastumise ja väljarände mõju maakondades?

Ainus asi, mida riik saab teha, on haldusreform. Kui selle tulemusena moodustub suurem ja võimekam omavalitsus, siis sellel on võime töötada ettevõtete ja investeeringutega sisuliselt. Läänemaa ei ole teiste maakondadega võrreldes erandlik. Ma uurisin, mida saaks avalik võim teha kaablitehase PKC partnerina. Peaaegu mitte keegi ei tunne, et see oleks Läänemaal tema asi. Seda ei saa ka ette heita, sest Haapsalu linn tegeleb linnateenustega ja Läänemaa omavalitsuste liit jageleb mingite pisikeste asjade üle. Maakonna tasemel on avalik võim nii killustunud, et mitte keegi ei saa oma piirkonna inimestelt demokraatlikku mandaati ega maksutulu. Kõik sisulised otsused on koondunud Tallinna. Ma olen toonud näite, kuidas üks Kihelkonna inimene saatis kirja, et majandusministeerium peaks muutma hommikuse Kuressaare bussi väljumisaega.

Aga bussiajad ongi ju majandusministeeriumi pädevuses.

Terve Eesti on Euroopa Liidu tööturu osana surve all. Sellepärast on IRL teinud madalapalgaliste maksureformi ettepaneku. Tugev omavalitsus tasakaalustab ka maakondade ja Tallinna suhteid. Minule on jutt omavalitsusest kui identiteedi kandjast täiesti arusaamatu. Suurem omavalitsus loob uusi võimalusi külaseltsidele ja kodanikuinitsiatiivile.

Mida arvate sotside ettepanekust, et Harjumaast kaugemal võiks olla sotsiaalmaks väiksem?

See ei lahenda probleemi, nagu ka tulumaksusoodustused mitte. Pigem võiks tegelda sotsiaalmaksu üldise vähendamisega.
Kuidas sel juhul rahastada haige- ja pensionikassat?

Kui sotsiaalmaksuga alandada 3–10 protsenti, siis sel võib olla mingi mõju tööjõu konkurentsile. Tööjõumaksude vähendamine saab toimuda ainult nii, et see tuleb kanda üle muudele maksudele. Konkurents käib kallimate töökohtade pärast. Maksu saab üle kanda kapitalimaksudele ja kaudsetele maksudele. Me soovime saavutada ettevõtjate ja töövõtjate vahel ühiskondlikku kokkulepet maksude muutmiseks. Kui sellist kokkulepet ei sünni, võime jätkata asendustegevusi, et kunagi aastal 2018 alandame tööjõumakse ühe protsendi, nagu pakub Reformierakond.

Tööjõumaksu tuleb alandada 3–10 protsenti, ühe protsendi lubamine on poliittehnoloogiline lollitamine. Meie lubame madalapalgaliste tulumaksureformi. See puudutab kõiki, kes teenivad vähem kui 846 eurot. Nende tulumaksuvaba miinimumi tuleb tõsta ja neil, kes teenivad vähem kui 500 eurot, tulumaks nulli viia. Sotside lubadus, et alampalk tõsta 800 euroni, on nagu Reformierakonna endise juhi Andrus Ansipi lubadus viia keskmine palk 9000 kroonini.

Kuidas hindate Eesti-Soome LNG kokkulepet?

Eesti valitsus ei kaitsnud Eesti majandushuve. Eestil oli parim projekt regionaalse LNG terminali ehituseks. Me lihtsalt kinkisime selle ära. Millistel kaalutlustel? Peaminister Taavi Rõivas peaks Soome valitsusjuhiga sõlmitud kokkuleppe pärast tagasi astuma.

Fotod: Arvo Tarmula

Juhan Parts (1) Juhan Parts (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Karla
Karla

Ei saa unustada hr Juhan Partsi ministriks oleku ajal Estonian Airi prohmakaid juhtkonna valikul koos mega palkade ja hüvitistega ning kahjumi kinnimaksmist ja juhmakaid õigustusi Estonian Airi äriplaani kohalt. Kas hr Juhan Parts vastutas Eesti riigi maksumaksja raha miljonite eurode taevasse lennutamise eest. Nüüd kandideerib riigikogu valimistel ja soovib olla peaministri kandidaat – ei ja veelkord ei. Austatud valijad, palun mõelge nende faktide peale. Meenutuseks link Tero Taskila toimetustest Estonian Airis, mis tootis 100 tuhat eurot kahjumit päevas: http://ekspress.delfi.ee/news/paevauudised/33-000-eurose-kuupalgaga-tero-taskila-oli-saastujuht?id=65398828

valija
valija

See, et Parts oli ministriks olemise ajal raudtee vastane nr.1, pole vist kellelegi saladus.

valijale
valijale
Pane seda tähele ja uuri veidi. Eelmistel riigikogu valimistel oli temal teised eelistused, nende eelistustega sai ta ka riigikokku. Nõme värk oleks olnud, kui ta lubab valijatele ühte, saab riigikokku ja hakkab ajama Haapsalu raudtee asja. Vaata kas Luik lubas eelmiste valimiste eel Haapsalu raudteed. Kui lubas siis asi selge, ära vali, aga kui ei lubanud, siis sinu valik keda eelistada. Kas eelistada meest, kes on Eesti asja eest teinud üksjagu ja küllap teeb veelgi või anda hääl mehele, kes küll käib truult riigikogus kohal aga tema isikliku otsustamise taga ei ole midagi. Nende n.ö. katuserahade eest tehtu ei lähe… Loe rohkem »
liik
liik

Eks kõik ole oma juhte ja valituid väärt. Läänlased lömitavad just jobude ees. Eriti veel kui tegu on respublikust issandaga. Neil endil nagunii aru kahe kõrva vahel ole. Nagu neilgi Läänemaa harimatutel “patriootidel” kes ühest parteist teis e kargavad nagu Lihula volikogu eesotsas olev harimatu ülbur

Eelmisele
Eelmisele

Mida sa selles klounist nüüd välja jälle lasid siin ja meie peame siin selle klouni veidrusi kannatama. Näed ju ise ta on muutunud nii ise endale kui teistele ohtlikuks.

hulluarst
hulluarst

Vabandust,aga Parts on meie probleem.

vaatleja
vaatleja

Kahjuks mõned ei saa üldse aru mida valimised mõjutavad-muudavad. Jahuda mingi kivi maha võtmisest mis oli kroonilise võlglase Madissoni isiklik promo. Rääkigem ikka asjast,mitte ärge ilkuge füs.iseärasuste üle. See kõik tuleb endale ringiga tagasi ! Arutada saab ka viisakalt, mida kõigile ennem jõule südamest soovin !

niraiku
niraiku

Sinu jaoks kivi teise jaoks mälestus.Ma ei vingu et sa mingit muinasjuttu usud ja jõule pead

Naljanumber!
Naljanumber!

Selleks peab ikka puhta kretiin olema, et isegi mõelda Partsi valimisele. Valelik petis, kes lubab nüüd raudteed taastada – vähem kui kaks kuud enne valimisi. Jajah, ma usun teda. Kus sa kõverkael-tolkam varem olid majandusministrina?

Arno
Arno

Valime jah mehe kes Lihula mälestusmärgi maha võttis.

Madis
Madis

Loosungiga “Parts peaministriks” ei võida te mingeid valimisi. “Partsi me ei tunne” annaks palju rohkem lootust.

wpDiscuz