5

Täna 40 aastat tagasi: kopteriõnnetus Haapsalus kalakombinaadi kohal

Lehte Ilves

Lehte Ilves

lehte@le.ee

Ka-26_HuAF

Helikopter KA–26. Foto: Wikipedia.

26. augustil 1974 kell 15.28 ehk täna 40 aasta tagasi kukkus Krimmi holmi lähedal merre Leedust tellitud kopter, pardal viis inimest.

Koos helikopteriga sadas merre ka operaator Jaak Maisma, kes on juba paarkümmend aastat Riguldi elanik.

Maisma meenutas, et tegemist oli Teaduste akadeemia kalli ja mitu kuud ette valmistatud ekspeditsiooniga. Eesmärk oli uurida hoovuste liikumist Väinameres. Selleks oli merre paigutatud iga 200 m järel hulga poisid, need tähistati toiduvärviga. Kui ettevalmistus oli tehtud, pidi poidest üle lendama helikopter ja Jaak Maisma pidi iga 20 sekundi järel fikseerima olukorra poide ümber.

Teaduste akadeemia oli saanud suurte sekelduste järel Riiast loa kopteriga õhku tõusta. Lend pidi olema 26. augustil. Kopter saadi Leedust. Enne Haapsallu jõudmist tangiti kopter Virtsus, Maisma sõnul võttis kopter peale 1000 liitrit kütust.

Haapsalus pidi kopter maanduma piirivalve mänguväljakul, aga et väljakul käis veel mäng, otsustati maanduda kalakombinaadi juures.

Tol ajal käisid sealtkaudu Vormsi parvlaevad ja seal oli üks maandumiseks sobiv plats.

Kopterit juhtis nooruke piloot. Instruktor, kes pidanuks istuma piloodi kõrval, istus hoopis väikeses reisijatekabiinis koos Maisma ja teadlasega. Piloodi kõrvale oli ennast sättinud ekspeditsiooni liige, üks aspirant.

Kopter oli kalakombinaadi kohal, nii 50–60 m kõrgusel, kui piloot märkas all elektrijuhtmeid.

See ei olnud aga mitte tavaline kopter. See oli KA–26, millel on kahekordsed labad: alumised tiirlevad ühtpidi, ülemisted teistpidi.

Et kopter oli juba laskumas ja pöörded maas, olid labad longus. Labad peavad pöörlema ühesuguse kiirusega, aga piloodi näpuvea tõttu tõusid alumised labad üles ja lendasid vastu ülemisi. Labad lendasid kohe tükkideks. Üks laba tabas sinist Moskvitši, teine lendas kalalaeva tekile ja kolmas kalakombinaadi seina.

„Meie sadasime, rattad ülespidi, merre,” meenutas Maisma. Kopter oli sadakond meetrit kaldast eemal vee all. Mehed rammisid end kuidagimoodi välja, nii et keegi viga ei saanud, aga kohale lendasid julgeolek, kiirabi ja tuletõrje.

„Operatsioon läks aia taha, helikopter vanarauaks,” lisas Maisma.

Pärast seda katastroofi oli sekeldusi üksjagu. Ekspeditsiooni ettevalmistamiseks kulutatud „hirmus raha” lendas vastu taevast. Järgnesid ülekuulamised Moskvas — helikopter ju pihuks ja põrmuks! Piloot pandi mõneks ajaks vangi.

„Nagu laulupeol käis rahvast meid vaatamas,” meenutas Maisma. Sinine Moskvitš, mis sai kopterilabaga pihta, sai kuulsaks. Seda näidati ja seda imestati veel tükk aega pärast õnnetust.

Ajalehed tol ajal sellistest asjadest muidugi ei kirjutanud.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
naine
naine

huvitav lugemine,olen siin sündinud,kuid sellest ei teadnud midagi.kirjutage rohkem selliseid huvitavaid asju,et ka noored teaksid

Priit
Priit

Pole sellest õnnetusest kuulnudki. Olen näinud ka sellel suvel juba kolmel korral mingit helikopterid Promenaadi Hotelli juures parkimas. Huvitav vaatepilt väikelinna panoraami vaadates.

O.P.
O.P.

Nii oligi, praeguse Veskiviigi ligidal, Olime poistega läheduses purjetamas.Uudistajaid ja abistajaid oli palju..

tiit
tiit

Ei olnud kalakombinaat vaid Lääne kaluri silla ja Vormsi sovhoosi silla vahel. Praeguse Veskiviigi ja Grand Holm Marina sildade vahele .

Pettka
Pettka

Tiidu jutt kõige täpsem. Olin ka ise paadiga merel ja päris selle sündmuse lähedal.

wpDiscuz