1

Vormsi parvlaeva operaatorihange takerdus järjekordsesse kohtulahingusse

Urmas Lauri

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

parvlaev reet arvo tarmulaParvlaev Reet. Foto. Arvo Tarmula

Vormsi uue laeva reeder pole ikka veel selge, sest Kihnu Veeteede protest Väinamere Liinide võidu vastu sundis Lääne maavalitsust ja hanke võitjat kohtu poole pöörduma.

Mullu novembris tunnistas Lääne maavalitsus Vormsi reederihanke võitjaks Väinamere Liinid, sest neil oli kõige odavam üleveohind. Selle otsuse vaidlustas kaotajaks jäänud Kihnu Veeteed ja sai 9. jaanuaril riigihangete vaidlustuskomisjonist õiguse.

Selle peale läksid kohtusse maavalitsus ja Väinamere Liinid.

Kihnu Veeteed kahtlustab alapakkumust

Maavalitsus küsis hanget korraldades, kui palju maksab üks reis, ja valis selle järgi võitjaks Väinamere Liinid, kes pakkus ühe reisi hinnaks 238 eurot, Kihnu Veeteed küsis kaks korda rohkem, 488 eurot.

Kihnu Veeteede meelest ei ole konkurendi hind õige, sest ei sisalda kõiki kulusid, ja seepärast poleks maavalitsus tohtinud sellist alapakkumust arvestada. Ka pidanuks maavalitsus kontrollima, kuidas see kütusekulu välja arvestati.

Kihnu Veeteede andmeil on Väinamere Liinide pakutud ühe reisi hind isegi odavam kui Vormsi praeguse laeva reisi hind 249 eurot, olgugi et laev on vana ja leping on sõlmitud mitu aastat tagasi. Vahepeal on aga kõik kallimaks läinud. Uue laeva mootorid on küll ökonoomsemad, aga nad on ka võimsamad, sest tegemist on jääklassi laevaga.

Uue laeva kütusekulu venib nagu püksikumm

Kihnu Veeteede tellitud eksperdihinnangu järgi ei saa ühe reisi hind olla väiksem kui 444 eurot.

Et reisi hinda mõjutab kõige rohkem kütuse kulu, käibki vaidlus selle suuruse üle. Väinamere Liinid on arvestanud ühe reisi kütusekuluks 119,8 liitrit. Kihnu Veeteede meelest on see ebareaalne, aga ka sel juhul läheks nende arvestuse kohaselt üks reis maksma vähemalt 370 eurot.

Kihnu Veeteede hinnangul kulub ühe reisi peale keskmiselt ligi 173 liitrit kütust. Veeteede Ameti hinnangul on Ormsö kütusekulu koguni 380 liitrit – kolm korda rohkem kui võitja pakutud 119,8 liitrit.

Vaidlustuskomisjon märgib oma otsuses, et Väinamere Liinid pole konkurendi andmete ja järeldustega nõus, aga ei ole ka ise selgitanud, kuidas on kujunenud tema pakkumuses esitatud väike kütusekulu.

Vaidlustuskomisjoni meelest pidanuks maavalitsus Väinamere Liinide kütusekulu sisuliselt kontrollima, et olla võitjat välja kuulutades kindel: see oli õige ja parim pakkumus. Sellise kontrolli tegematajätmine ei ole riigihangete seadusega kooskõlas ja seega tuleb maavalitsuse otsus tunnistada kehtetuks, nentis vaidlustuskomisjon.

Komisjon nõustus aga Väinamere Liinidega selles, et kuna Ormsö on laev, mida alles ehitatakse, ei ole tema tegelik kütusekulu teada ja tuleb juhinduda prognoosidest. See on keeruline. Ka kütusekulu kohta eksperdihinnangu andnud veeteede amet on märkinud, et tegelikkuses võib kütusekulu olla palju suurem ja võib olla ka palju väiksem, kui pakkusid hankes osalejad.

Vaidlustuskomisjoni otsus hämmastas

„See oli arusaamatu otsus,” ütles Lääne maavalitsuses hanke korraldamisega tegelev Mati Kallemets. „Meie hanke eesmärk oli leida riigile soodsaim pakkumus.”

Kallemetsa sõnul oli konkursil määrav ühe reisi hind. „Kõiki kulukomponente kontrollida ei olnud meie kohustus,” ütles ta.

Kallemetsa hämmastas, et vaidlustuskomisjoni otsuse kohaselt peaks riik nõustuma kallima, st endale kahjuliku hinnapakkumusega.

Kallemets möönis, et uue laeva kütusekulu on raske hinnata ja seepärast kutsusidki nad konkursile pädevaid ja kogemustega reedereid.

„Väinamere Liine ei saa alapakkumuses kahtlustada,” ütles Kallemets ja lisas, et pigem on Kihnu Veeteed peitnud kuludokumentidesse ülemäärase kasumi.

Kümme päeva pärast seda, kui Kihnu Veeteed sai 9. jaanuaril vaidlustuskomisjonist õiguse, andsid Tallinna halduskohtusse hagid sisse Lääne maavalitsus ja Väinamere Liinid. Kohus liitis kaks hagi kokku ja hakkab neid koos arutama. Istungiaega ei ole veel määratud.

Uus liinilaev Ormsö peab hakkama Vormsi ja Rohuküla vahet sõitma 1. mail, vedajaga sõlmitakse leping 2020. aasta 30. aprillini.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Harri
Harri

Aeg oli siis 2004.a. kui toimus eelmine hange. Siis pakkus AS Saaremaa Laevakompanii Vormsi-Rohuküla hanke hinnaks 4X suurema hinna kui Sõru-Triigi liini eest (liinid enam-vähem võrdväärsed). Riik (maavalitsus) pidi hanke tühistama ja muutma kiirkorras seadust, et läbi viia konkurss. Õnneks ei pidanud kohtuuksi kulutama, sai lihtsamalt (muuseas astus siis tagasi minister Atonen ja asendati Ansipiga). Huvitav oleks teda, palju maksab praegu Saaremaa ja Hiiumaa vaheline reisi hind ja palju ta erineb Vormsi liini hinnast?

wpDiscuz