Saaremaa Laevakompanii tütarettevõte Väinamere Liinid leiab, et Vormsi parvlaeva vedajahange tuleb tühistada või laeva valmimiseni edasi lükata, sest praeguste andmete põhjal pole pakkumust võimalik teha.
Väinamere Liinide arvates ei ole teada laeva õige kütusekulu, sest laeva alles ehitatakse. Kütusekulu saab arvutada küll kaudsete näitajate järgi, kuid tulemus võib olla tegelikkusest märkimisväärselt erinev, seisab läinud nädalal Lääne maavalitsusele saadetud kirjas.
Teiseks ei pea Väinamere Liinid õigeks, et Lääne maavalitsus kui tellija jätab endale õiguse muuta kuni 20 protsenti reiside arvu. See tähendab, et pakkumus tuleb teha igaks juhuks viiendiku võrra suurem, kui oleks õige. Seda tegemata võtab vedaja endale liiga suure riski puhuks, kui tellija muudab reiside arvu.
Lääne maavalitsuse maaelu peaspetsialist ja hankekomisjoni liige Mati Kallemets ütles, et konkurss edasi ei lükku.
„See oleks Eesti riigile kahjulik,” ütles Kallemets.
Kui teha vedajahange alles pärast laeva valmimist, peaks laev kogu hanke aja kai ääres seisma. Hange võib aga koos vaietega kesta mitu kuud. Laeva tellija Veeteede Amet peab selleks ajaks palkama meeskonna, sest laeva ei saa omapäi jätta. Kõige lõpuks ei pruugi merel tehtud katsed stendikatsetustest erinedagi.
Kütusekulu kohta on kõigil hankes osalejail teada Volvo tehases valminud peamasina stendikatsetuste tulemused ja neist peaks piisama pakkumuse tegemiseks, ütles Kallemets.
Õigust muuta hanke mahtu ehk reiside arvu kuni 20 protsenti on vaja seepärast, et maavalitsus ei tea, kui palju saab riigieelarvest raha väikesaartega ühenduse pidamiseks. Kui summa väheneb, tuleb vähendada ka reiside arvu.
Praegu on hanketingimustes, et aastas tuleb teha 2504 reisi. Kui palju raha selleks kulub, selgub hanke käigus. Kui vedaja selgub juba sügisel, saab maavalitsus esitada majandusministeeriumile rahataotluse. Kui hange teha pärast laeva valmimist, st pärast 1. maid 2015, on riigieelarve juba ammu valmis ja pool eelarveaastatki kulunud, lisas Kallemets.
„Eks äriliselt ole muidugi lihtsam pakkumus teha pärast laeva valmimist, aga uue laeva liiniletuleku viibimine poleks õiglane nende suhtes, kes uut laeva ootavad,” möönis Kallemets.
Kui üleveokulu peaks vedajast sõltumata põhjusel muutuma, saab vedaja teha maavalitsusele ettepaneku muuta veoteenuse tasu ja piletihinda. Üks selline põhjus võib olla ka kütusekulu, kui see erineb hanke käigus esitatud kulust.
„Stendikatsetused vastavad suures plaanis tegelikele kuludele,” kinnitas Kallemetsa sõnu maavalitsuse arengu– ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu. „Kui see nii ei lähe, saab vedaja teha põhjendatud taotluse.”
Mäesalu sõnul saab tegelik kulu selgeks, kui uus laev on aasta aega liinil olnud. Mäesalu sõnul tehakse operaatorihange enne laeva valmimist seetõttu, et tulevane vedaja saaks osaleda laeva katsetamisel ja anda nõu ehituse ajal.
Vormsi liinil sõidab praegu Saaremaa Laevakompanii konkurent Kihnu Veeteed.
Sviby ja Rohuküla vahel sõitma hakkav reisiparvlaev Ormsö ehitatakse veeteede ameti tellimusel, laev läheb maksma 9,4 miljonit eurot. Laev peab valmis olema tuleva aasta 1. maiks.
Vedajakonkursi võitja hakkab Vormsi liini majandama tuleva aasta 1. maist, leping tehakse viie aasta peale. Hanke võidab kõige odavama üleveohinna pakkuja.
Esialgu tuli operaatorihanke pakkumused esitada 25. augustiks, aga maavalitsus pikendas tähtaega 8. septembrini.
……. suur jama,kui kogu laevamonopol Leedo kätte läheks. Ei imestaks,kui ta Vormsi jääteed lõhkuma hakkas,nagu praegu Hiiumaa oma….