Omavalitsusjuhid: Riisipere-Turba raudtee tuleks rekonstrueerida enne Rail Balticu ehitamist

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Raudteemuuseumi veeremi toomine Haapsallu. Tarmula44
Raudtee pikendamine Turbani tooks raudteelootuse lähemale ka Haapsalule. Foto: Arvo Tarmula

Saue linna ja valla ning Nissi ja Kernu valla juhid paluvad peaministrilt toetust raudtee taastamiseks Turbani. Riisipere-Turba raudtee taastamisega tuleks omavalitsusjuhtide sõnul alustatakse enne Rail Balticu suurehitust.

„Turba on Nissi valla suurim asula ning keskkonnakorralduse ja ruumilise planeerimise konsultatsiooniettevõtte Hendrikson ja Ko 2013. aasta uuringu kohaselt moodustab koos Riisiperega kaksiktõmbekeskuse Harju maakonnas,“ kirjutasid omavalitsusjuhid peaministrile saadetud kirjas. „Haldusreformi tulemusena moodustuvat uut, vanasid valdasid liitvat, Saue valda iseloomustab rahvaloenduse ja teised uuringute järgi elanike töötamine või õppimine kodupiirkonnast kaugemal. Seetõttu on igapäevaselt tähtsad head transpordiühendused Tallinnaga ning valla keskuse Sauega. Raudtee on Saue valla konkurentsivõimelise elu- ja ettevõtluskeskkonna ning sisemise sidususe aluseks.“

Omavalitsusjuhtide sõnul on Turba aastakümnete jooksul kujunenud suuremaks keskuseks kui Riisipere. Haapsalu raudtee erastamisel 1997. aastal tõmmati piir Eesti Raudtee ja Haapsalu raudtee vahele puhtalt tehnilise kriteeriumi alusel arvestamata inimeste liikumisi ja ajalooliselt välja kujunenud kooslusi. Selle tulemusena on Turba, mis jäi raudteevõrgustikust välja, kaotanud oluliselt rohkem kui teised Harjumaa raudteeäärsed asulad.

Nissi valla arengukavas 2012-2030 on valla jaoks oluliste objektide esirinnas „raudtee pikendamine Turbani“. Selle saavutamiseks on vaja riigi tuge.

„Oleme teadlikud, et Lääne maakond ja omavalitsused soovivad raudtee taastamist Rohukülani ning toetame neid nende püüdlustes,“ kirjutatakse pöördumises. „Samas mõistame, et 60 km raudtee ehitus on kallis ja aeganõudev investeering. Meie hinnangul on võimalik seda raudteed taastada lõigu kaupa nii nagu riik ehitab maanteid laiemaks lõigu kaupa.“

Omavalitsusjuhid kirjutavad, et 2011. aastal Norra ja Euroopa Majanduspiirkonna finantsvahendite toel Tallinna Tehnikaülikooli poolt teostatud tasuvusuuring näitas, et raudtee taastamine üksnes Riisipere-Turba lõigul oleks sotsiaal-majanduslikult tasuv.

Omavalitsusjuhid soovivad, et Riisipere-Turba raudtee taastamisega alustatakse enne Rail Balticu suurehitust. Raudteemuuseumi veeremi toomine Haapsallu. Tarmula44

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
15 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Andrus
7 aastat tagasi

Aga mina arvan, et Eestile ei ole üldse kogu Eestis raudteed vaja!

Raudtee transiiti ei ole ega tule ja si….ta seda lumpenrahvast vedada ning kulutusi teha. Rikkad ju sõidavad oma luksuslike sõiduautodega!

varesvaakkatuselt
7 aastat tagasi

Pilvede alt Mammu isa on postitanud fb-sse,et euroraudtee mõte on selles,et transport kallineb kaks korda!!!

oleks
7 aastat tagasi

normaalne, kui Turbani saaks raudtee, kuid Haapsaluni seda kindlasti praegu ja kohe vaja ei ole.

ei ole sa
7 aastat tagasi
irwq
7 aastat tagasi
Reply to  ei ole sa

Ja sellises valguses rääkida mingist mõttetust raudteest on täielik jama

Elanik
7 aastat tagasi

Kuu ollakse nõus sisekaitse akadeemiat kolima Narva 50-60 miljoniga, siis raudtee-ehitus ei tundugi nii kallis.

Tore+on
7 aastat tagasi

Härra riigikogu ja keskerakonna liige Jaanusa Karilaid tegeleb tähtsa riikliku projektiga so tasuta bussitranspordi skeemi väljatöötamisega, kuidas muidu pensionääride ja madalapalgaliste hääli kohalike valimistel püüda. Mida mõõda need tasuta bussid sõitma hakkavad, see pole enam keskerakonna mure.

irwq
7 aastat tagasi

Mõnesajale inimesele ehitame raudtee lõbustamiseks – samas autoteed lagunevad – tõeline kilplaste mõttevõime !

otsi lolli
7 aastat tagasi

kes nüüd tupikteid ehitab ja mis seal pealinnas nii väga teha on, et suisa rongiga sinna sõitma peab. valdade kohalikud teed on nagu porimülkad, tegelege nendega

Arvos
7 aastat tagasi
Reply to  otsi lolli

Milleks tõmmelda ja raha loopida selleks, et paar selli oma talu juurde mugavalt saaksid kui rahvas tahab Haapsallu sõita? Tule mõistusele.

tule mõistusele
7 aastat tagasi
Reply to  Arvos

milleks tõmmelda ja raha loopida selleks, et paar selli tahavad haapsalu sõita, mõistus ja m….kasv pole oma teha.

to arvos
7 aastat tagasi
Reply to  Arvos

Panna miljonid maha lebama et paar totut saaks haapsallu rongiga logistada – andke andeks aga kellegil katus ikka sõidab täiega .

kulukas ja tühi plaan
7 aastat tagasi
Reply to  Arvos

Sest talus elavad inimesed, elavad aastaringselt. Haapsallu sõidavad inimesed kolm korda aastas, süürürituste aegu. Sõidavad autodega. Milleks rongi? Tule mõistusele.

???
7 aastat tagasi

Kuhu on kadunud nüüd Karilaiu aktiivsus? Lubas ta ju raudteed Haapsalusse vabariigi juubeliks, kui Keskerakond valitsusse saab.

juss
7 aastat tagasi
Reply to  ???

Karilaid on eit, ainult möliseb ja kiunub, tavaline kesik ju!!