Haapsalul napib raha teeremondiks

Andrus Karnau

andrus.karnau@le.ee

Jaama tänav laguneb. Foto: Arvo Tarmula

tee tänav auk auto jaama

Haapsalu Jaama tänava ringristmik. ARVO TARMULA

Haapsalu teed ja tänavad lagunevad, raha jagub linna eelarves vaid teede hädapäraseks kõpitsemiseks. Eelmisel kuul lisandus uus murekoht – Jaama ringristmiku pinnas vajub.

Jaanuaris tekkis Jaama tänava ringristmiku teekattesse paraja suurusega löökauk. Sellega asi ei piirdunud – neid tuli juurde ja ka teekate augu ümber hakkas vajuma. Autojuhid vandusid kurja, vajutasid piduripedaali tavapärasest jõulisemalt ja manööverdasid ohtlikust kohast mööda.

Haapsalu aselinnapea Peeter Vikmani sõnul on auke Jaama ringristmikule tekkinud varemgi. „Aeg-ajalt see auk tekib sinna ja me oleme püüdnud ka vajumise tekkepõhjusi välja selgitada. Ühtegi trassi ei tohiks seal all olla,” selgitas Vikman ja näitas kaarti, kus peal kõik praegu töötavad trassid. „Aga seda ei saa välistada. Mina kahtlustan ikkagi mingit toru – muidu niimoodi ei vajuks.”

Tänavate heakorraga tegeleva Haapsalu Linnahoolduse juhatuse liige Krista Vilta ütles Lääne Elule, et kohe, kui tuli teade suuremat sorti löökaugust, saadeti olukorda hindama Linnahoolduse lepingupartner Lääne Teed.

„Löökaugud me panime kinni ja lisasime ka hoiatusmärgi,” selgitas Vilta ja lisas, et selle aasta heitlik talv oma kõikuvate temperatuuridega on eriti soodne löökaukude tekkimiseks.
Kui löökaukudega ala hakkas lisaks aga ka vajuma, oli selge, et lugu on halvem, kui alguses paistis.

„Jaama ringi peab lahti kaevama ja ära remontima,” ütles Vikman.
„See koht on meil pideva vaatluse all. Löökauke saame praegu, miinuskraadidega, lappida, aga suuremateks töödeks peab kevadet ootama,” lisas Vilta.
Linnakeskkonna osakonna juhataja Sirli Vaksmanni sõnul läheks selle lõigu remont maksma umbes 10 000 eurot. „Tee tuleb lahti võtta, uued aluskihid, geotekstiil, pinnas ja asfalt,” selgitas linnakeskkonna peaspetsialist Eha Kallaste ja lisas, et alustatakse esimesel võimalusel, suvehooaja alguseks peab kõik korras olema.

Transiit lõhub teid

Jaama ringristmik teeb Haapsalu linnavalitsusele muret juba mõnda aega. Ideaalis tuleks rekonstrueerida kogu ring, linna eelarves sellist raha praegu ei ole. Vikmani sõnul pole aga päris õiglane kogu Jaama ringristmiku remondiga seotud kulu linna kaela jätta, sest tegemist on osaga transiiditeest, mida kasutavad kõik praamiga liiklejad, sealhulgas raskeveokid. Eelmisel kuul käis Vikman koos linnapea Urmas Suklesega majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni jutul, üheks teemaks oli ka trass Tallinna mnt – Jaama tänav – Kiltsi tee.
„Meie sõnum oli, et see lõik on tiheda transiitliikluse tõttu väga halvas olukorras. Minister ütles, et ta kogub praegu kokku infot nendest omavalitsustest, kus on probleem transiitteedega – kui suured vajadused linnadel on – ja siis tehakse mingi otsus,” rääkis Vikman. Positiivse stsenaariumi korral peaks riik leidma võimaluse omavalitsustele rahaliselt õlg alla panna. Kuid ka siis ei jõuaks rahalaev kohale sel aastal.

Haapsalu linna eelarves on plaaniliste teeremondiprojektide kõrval iga-aastaseks teede pindamiseks ja aukude lappimiseks ette nähtud 200 000 eurot. Parimal juhul saaks selle rahaga pinnatud-lapitud viis kilomeetrit tänavaid. Kuidas ja kuhu seda summat kulutama hakatakse, selgub Eha Kallaste sõnul igal aastal kevadel, kui lumi läinud ja talvised kahjud kindlaks tehtud.

Jalakäijad sõiduteelt ära

Kokku on Haapsalus 60 km teid. Neist mitmed on nii kehvas seisus, et inimeste nurin on täiesti asjakohane. „Ungru tee, Raudtee tänav, Õpetaja tänav, Haava tänav,” loetles Vikman.
Kõige kriitilisemaks ei pea aselinnapea aga mitte sõiduteede seisukorda, vaid hoopis asjaolu, et mitmel pool puudub tänava ääres kõnnitee. „See on juba konkreetselt liiklusohutuse küsimus! Kui ma peaksin praegu asjad tähtsuse järjekorda panema, siis kõige esimene on jalakäijad sõiduteelt ära saada,” ütles Vikman.
Näiteks kavatseb linn edasi minna Metsa tänava kõnnitee remondiga, millega tehti algust kaasava eelarve raames. Autojuhtide unistus uuest ja ilusast Metsa tänavast jääbki aga esialgu vaid unistuseks. „Me arvestasime Metsa tänava rekonstrueerimise maksumuse välja – see on 2,2 miljonit eurot. Me ei saa linna limiiti täis laenata selleks, et ühte tänavat remontida,” rõhutas Vikman.
„Me saame praegu teha ainult jooksvat remonti, et hoida olemas olevat katendit nii kaua kui võimalik,” nentis Kallaste.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
53 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Valge Daam
7 aastat tagasi

Raudteejaamast kuni Pastor Vikmani Vabakoguduseni on tee kui musternäidis…

ja
7 aastat tagasi

10 000 eurot läks kõigest 4 linnapea aastalõpu preemiaks

no
7 aastat tagasi

Napib raha? Aga ma just sain aru, et kui linnavalitsuse ametnikel on palgatõus ja (ase)linnapeadele määratakse kopsakad preemiad, ei ole linnal rahaga probleeme?!

To kure lonni
7 aastat tagasi

Sa vii end enne rhs-ga kurssi kui suud pruukima hakkad.

to kure 19.25
7 aastat tagasi
Reply to  To kure lonni

Millega Kure Lonni peab end kurssi viima? Tahad sa öelda, et linnal raha küll,kui valib kogemusteta ja praktiliselt tehnikata teeholduse linna oma firmalt? Kes selle linnavalitsuse lolluse ükskord kinni maksab?

Kure Lonni
7 aastat tagasi

Napib raha??? Aga odavaim teehooldaja visatakse üle parda !!!

siin
7 aastat tagasi

ei ole mingit järelvalvet vaja,et näha millised teed linnas on.Peab leidma raha ja hakata tegelema probleemiga.Linnas on palgal vist vähemaltkolm aselinnapead.Miks nii palju väikeses linnas ? Nende kolme aastapalk ja muud hüved juba annaks mingi kopika juurde.Või ehk peaks mõni peaspetsialist kirjutama mõne projekti ja taotlema EUkaudu rahasid ….Praeguseks tundub et ainuke prioriteet linnas on turism.Aga turistidki lähevad koju ja räägivad teistelegi kui puhas on meie linn ja kui heas korras tee.Nii et probleem tuleb ette võtta.Muidu oleme varsti linn,kes on saanud mitmeid tiitleid,kuid kuhu ei taha kahjuks turistid tulla.Ega turiste tiitlid huvita.

Kuglimugli
7 aastat tagasi

Kisse Lõps on ? Kas pilti saaks üles panna ? Pole kuulnudki sellisest tegelasest …

Maila
7 aastat tagasi

Kuidas ära tunda purjus juhti Haapsalu linna tänavatel?

o
7 aastat tagasi
Reply to  Maila

Purjus juht sõidab otse 😀

Peep
7 aastat tagasi

Linna eelarve 11 milj ja personaalikulu 6 milj ,on vist aeg inimesi lahti laskma. Teede ehituse läks 162000 eurot mitte 200000, aeg on kinni keerata turismi mõeltud investeeringut nagu linnuse ehitus ja jaama ringile saare ehitamised ning lahti lasta osa personaalist. Siis ehk linn leiab raha ka teede ehituse jaoks.

Võrdlus Viljandi linnaga mis suht sama suur, Tulu 18milj ja personaalikulu 8milj ehk ca 40% Haapsalus see ca 55%.

kohalik
7 aastat tagasi

Ma ütlesin, et mina pole asjatundja vajumise osas, elu näitab (raudtee, õpetajate tn) et toimub vajumine peale asfalteerimist. Kes peaks järelevalvet tegema, kas linn või tellib tööde teostaja ise järelevalve, ma ei oska öelda. Kohalik leht võiks näiteks seda uurida.