Adams: valitsus on haldusreformi parandamise asemel seda täitma asunud

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Jüri_Adams Foto: Vikipeedia/Rene Riisalu
Jüri Adams. Foto: Vikipeedia/Rene Riisalu

Riigikogu Vabaerakonna fraktsiooni saadik Jüri Adams sõnas, et keskerakondlase Jüri Ratase juhitud valitsus on selle asemel, et asuda parandama eelmise ministri Arto Aasa haldusreformi seaduse puudujääke, asunud seda seadust täitma.

“Valitsus on teinud kahte sorti ühinemisettepanekuid, ühed on sellised, mida Ratase juhitud valitsus tegelikult ei taha teha, ainult mängib ettepaneku esitamist ja ootab seaduse kohaselt valdadelt mitu kuud vastust, kus vallad peavad oma erandivajadust tõestama,” sõnas Adams pressiesindaja teatel. “Kui tuleb eitav vastus, siis käitub valitsus edasi kuidagi teistmoodi.”

Teisi ühinemisettepanekuid võtab praegune valitsus Adamsi sõnul ise tõsiselt ning võimalik, et vahepeal on keskel ka mingi kolmas rühm, mille suhtes ei minister Mihhail Korb ega teised ministrid ei tea isegi mida nad peaksid tahtma.

Adamsi sõnul on siin tegemist moraali küsimusega. „See ei ole tõsiselt võetav riigijuhtimine, sellises liitmisplaanis on koos nii mängulisus kui ka silmakirjalikkus,“ ütles ta.

Valitsus otsustas täna teha kokku 22 ettepanekut valdade sundliitmise osas.

Vabaerakond esitas jaanuaris parlamendi menetlusse eelnõu, mille sisu on anda valitsusele sujuvam võimalus haldusreformi erandite tegemiseks. Vabaerakonna hinnangul on suur osa haldusreformi vigadest seotud 5000 elaniku nõude väga jäiga rakendamisega ning mõistlike erandite välistamisega.

Jüri Adamsi sõnul tuleb muuta kehtiva haldusreformi seaduse paragrahvi, kus on loetletud vähesed lubatud võimalused haldusreformi baaskontrollarvudest erandite tegemiseks.

“Pakkusime sellele lõikele uue teksti, et loobume üksikutest eranditest ja anname valitsusele täieliku võimaluse teha kõikvõimalikke mõistlikke erandeid, mis võiks selle haldusreformi teises faasis olla vajalikud,“ rääkis Adams.

Haldusreformiga ettenähtud kohalike omavalitsuste sellised sundliitmised, mis lähtuvad elanike miinimumarvust, territooriumi miinimumsuurusest ja teistest seadusega ettenähtud jäikades kriteeriumitest, ei ole paljudel juhtudel teostatavad nõnda, et tekiksid uued püsivad ja toimivad omavalitsusüksused, rääkis Adams. Samas on mitmel juhul mõistlikud ühendamisvõimalused olemas, aga kehtiv seadus ei luba. Eelnõu annab valitsusele paindlikumaid õigusi liita omavalitsusi mõistlikult ja kohalike eripäradega paremini arvestades.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
8 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
populistid pealekauba
7 aastat tagasi

Praegune valitsus on kõige balleti-lembesem. Kannapöörded on nii käpas, et probleeme polegi. Opositsioonis räägiti üht ja valitsuses otse vastupidi. Ei ole Eesti neile tähtis ega rahvas, vaid oma võim ja valitsemine.

Imelik
7 aastat tagasi

Sa enam-vähem kujutad ette, mis toimuks homme ajakirjanduses, kui valitsus
praeguses seisus haldusreformile hädapiduri peale paneks?
“Aplaus” läheb praegusel juhul ikka Arto Aasale, tema töögrupile ja Reformierakonnale.

Juhan
7 aastat tagasi

Seni kui kehtib seaduslik keskerakonna võim ja IRL ning sots demmid nende puudlid siis on võimu põlistamiseks ja häälte püüdmiseks riigieelarve raha kasutamine seaduslik, mis see tasuta ühistransport 20 või 40 milli muud on kui madalapalgaliste ja pensionäridde häälte püüdmine kohalikel valimistel ja pole ime, et Haigekassale ravijärjekordade vähendamiseks ei jätku, siit hääli ei tule ja Jevgeni Ossinovski laiutab käsi – raha pole Haigekassale eraldamiseks. Tuemuseks jooksevad noored arstid, õed ja hooldajad üle piiri Soome, kus palganumbrid kordades kõrgemad.

Volli͈,+saarlane
7 aastat tagasi

Kui ma nüüd ütlen, et Eesti Vabariigi seadused on muutmiseks, mitte täitmiseks!, siis ma lihtsalt kordan ennast seda lihtsat asja konstanteerides.

Tehtud kahju ei saa enam heastada ka Vabaerakonna Haldusreformi seaduse “peenhäälestuse” eelnõuga, see just põlistab lollused. Ja lolluste all mõtlen seaduskuuleka käitumise ehk kindlalt likvideerivad omavalitsused, keda muudatus ei puuduta ja on käitunud vastavalt kehtivale seadusele.

Imelik
7 aastat tagasi

Sa mõtled, et ei pööra enam tagasi juba tehtut?
Nõustun. Rong on läinud ja paari viimase vaguni ringisuunamine enam tulemust ei muuda.
Kuna meil on aga unitaarriik ja halduskorraldus riigivalitsuse ainupädevus, siis
on võimalik haldusreform senisel kujul seisata. Seda julgust ja soovi ei paista aga kellelgi olevat.

Volli͈,+saarlane
7 aastat tagasi

Eelmise kommetari kirjutasin eile varahommikul. Päeva jooksul sain palju parema kujundi Vabaerakonn praegusele tegevusele: “Vabaerakond pakub superliimi, millega saab murdunud sitajulkki uuesti kokku liimida”.

Ja nii ongi, Adams räägib liimist, mitte sellest, mida selle liimiga kokku liimida ja mille tulemuseks on lihtsalt kokkuliimitud sitajulk .Tulemuseks on ju sitajulk ja lihtsalt ühes tükis, Vabaerakond leiab kilepakendi ka oma pika seedeprotsessi lõpuks..

Volli͈,+saarlane
7 aastat tagasi

Ma olen 100% nõus Imeliku kommetaariga.

Meil on vaja asju juhtida, mitte peenhäälestada ja selle garanteerimiseks ongi meil PÕHISEADUSES kirjeldatud võimude lahusus – on seadustandev värk – Riigikogu ja seadust täitev organ – jobukar (pole pahaga õeldud, valitsus peab seadust täitma!). Kus on Vabaerakondlased?

Kõigile “kraaksujatele” eesliite lisamisel on need seltsimehed ju lihtsalt järelkraaksujad!

Kokkuvõte: Adamsi jutt – liimiga saab sitta parandada!

Imelik
7 aastat tagasi

Asjast. Ei tasu unustada ja millegipärast ei esitleta, et seaduses on soovitatud (“haldusreformi eesmärgi saavutamiseks”) omavalitsusüksust, kus elab vähemalt 11 000 elanikku. See 5000 on miinimumsuuruse kriteerium. Seega ootab miinimumsuuruse kriteeriumi täitjaid tõenäoliselt (“eesmärgi” mittesaavutamisel) edaspidigi ees veel liitumisi. Territooriumi miinimumsuurusest lähtudes, peaks see olema vähemalt 900 km2 ja elanike arvuga vähemalt 3500, mis Eesti mõistes on vähemalt 3 suurema valla liitumine (sellisel juhul võib valitsus teha erandi). Mille … “tulemusena peavad kohaliku omavalitsuse üksused olema võimelised iseseisvalt korraldama ja juhtima kohalikku elu ning täitma seadusest tulenevaid ülesandeid… ka …avalike teenuste hea kvaliteedi ja kättesaadavuse tagamine ning kulude kokkuhoid.” Mina… Loe rohkem »