Haapsalu poilaeva kadumine võib teha lõpu veisepidamisele Osmussaarel

Tarmo Õuemaa

tarmo@le.ee

VTA_laev_osmussaarel_2

Veiste vedu Osmussaare ja mandri vahel on seni käinud treileri ja poilaevaga. Erakogu

Juulis tõstis veeteede amet lõplikult kaile Haapsalu poilaeva EVA-317. See võib tähendada veisepidamise lõppu Osmussaarel, sest enam pole alust, millega tasuks loomi transportida. Osmussaare saarevahil Rita Koppelil on saarel 34 veist. Varem on veised sügisel viidud mandrile tapamajja veeteede ameti Haapsalus asunud EVA-317ga. Nüüd on see võimalus kadunud. „Lambad saame oma paadiga üle viia, aga veiseid ei saa. Sügiseti nende tapamajja toimetamine on olnud senigi psüühiliselt ja füüsiliselt päris raske katsumus, sest tuleb ette tellida alus, tuleb oodata sobivat ilma, koguda lehmad treilerisse ja siis loota, et laev, sobiv ilm ja lehmad kõik ühel ajal kokku saavad,” rääkis Koppel.

„Seni tegi meil ametlikke suuremaid vedusid Haapsalus asunud EVA-317, aga juulist laeva meeskond koondati. Kui sama alus Tallinnast tellida, on see tükk maad kallim ja raskem planeerida ka kohalejõudmist,” ütles ta.

Koppeli sõnul oli Haapsalust tellides laeva tunnihind kütusekulule lisaks umbes 80 eurot, samasugusel Tallinnas asuval laeval aga 125 eurot. Pealegi võtab Tallinna alusel tulek kauem aega ja alati on oht, et laev peab jääma ootama sobivat ilma.

„Oleme nüüd arutanud, et peaks ehk raha kokkuhoiu mõttes pidama loomi, mida suudame transportida oma alusega. Selliseid, mida jaksame ka tõsta. Võib-olla võtta veiste asemele laamad, alpakad või midagi muud põnevat,” sõnas Koppel.

Abi pakub Tallinna laev

Veeteede ameti pressiesindaja Priit Põikliku sõnul mõistab amet saareasukate muret täiesti. „Kinnitame, et selline võimekus jääb veeteede ametil alles ka tulevikus,” ütles ta.

Poilaev EVA-317 oli ameti kasutuses 25 aastat. „Nüüd 1. juulist võeti laev ekspluatatsioonist maha vanusest tingitud tehnilise seisukorra ning poitööde ümberkorraldamise tõttu,” selgitas Põiklik.

Tema sõnul on tänapäeva aastaringsed ujuvmärgid nii kvaliteetsed, et poilaevale ei piisanud enam tööd.

„Veeteede amet koondas tõepoolest 1. juulist kolm töötajat navigatsioonimärke paigaldava laeva EVA-317 meeskonnast laeva ekspluatatsioonist väljaviimise tõttu,” sõnas Põiklik.

EVA-317 Tallinnas asuv sõsarlaev EVA-318 on igal aastal kaks kuni kaks ja pool kuud ka Lääne-Eestis. Sel ajal on laeva kasutamine väikesaarte rahvale odavam, sest laev ei pea tulema Tallinnast. „Kavatseme alati enne tööde algust Lääne-Eestis teavitada võimalikke teenusevajajaid oma plaanidest ja ajagraafikust, et nad teaksid tellida laeva nii, et tellimus sobituks laeva töögraafikuga,” ütles Põiklik.

Põiklik osutas, et veeteede amet on saanud majandusministeeriumilt kirjalikud juhised, mille järgi puudub ametil seaduslik alus ja õigus pakkuda laevadega tasulist veoteenust väikesaarte elanikele, sest asjaomane kohustus on kohalikul omavalitsusel. „Veeteede amet on leidnud lahenduse, et pakub oma laevadega veoteenust omavalitsusele ametiabi korras ja need väikesaarte elanikud, kes vajavad veoteenust, tellivad seda omavalitsuse kaudu. See jätkub ka pärast EVA-317 ekspluatatsioonist väljaviimist,” ütles ta.

Veeteede ameti tellimussõidud Osmussaarele

2014. aastal tehti veeteede ameti poilaevaga EVA-317 ainult üks tellimussõit (veiste vedu Osmussaarelt Dirhami sadamasse). Sõit oli ühitatud ameti oma põhitöödega.

2015. aastal tehti selliseid sõite viis:

6. aprill – auto transport Osmussaarelt Dirhami sadamasse (sõit oli ühitatud veeteede ameti tööga);

7. mai – veiste vedu Haapsalust Osmussaarele (eraldi tellitud sõit);

4. august – põllumajandusmasinate vedu Haapsalust Osmussaarele (eraldi tellitud sõit);

14. detsember – veiste vedu Osmussaarelt Dirhami sadamasse (sõit ühitatud veeteede ameti tööga);

17. detsember – veiste vedu Osmussaarelt Dirhami sadamasse (sõit ühitatud veeteede ameti tööga).

Allikas: veeteede amet

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
7 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
vcvc
7 aastat tagasi

Tegelikult peaks seal saarel elamise eest peale maksma. Kodanikupalk!

Anu
7 aastat tagasi

veised ammu müügiportaalis üleval…

kuramus
7 aastat tagasi

hävitage jah,kõik .Selle asemel,et toetada inimesi,kes sel saarel hinge sees hoiavad, hävitatakse kõik.Kuhu me sedasi jõuame,kui loeb ainult raha ?

juss
7 aastat tagasi
Reply to  kuramus

Keegi tark ütles umbes nii: kui maailmast on otsas viimane toidupala ja viimne veetilk, alles siis saab inimene aru, et RAHA EI KÕLBA SÜÜA!
Mina usun teda!

varsti
7 aastat tagasi

tulevad 2 praami, üks poolast, teine türgist, või ehitage sild sinna, ka helikopterid lendavad

sorts
7 aastat tagasi

ma ostaks selle poilaeva ää. 1 euri.
mul kippari paprid, teen sõidud dirhamist ää.

Arvos
7 aastat tagasi

Kapitalism hävitab kõik, kust midagi välja pigistada ei õnnestu.