Juhtkiri: raudteetara teeb Lääne-Eestist saare

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Lääne Elu: kus suitsu seal tuld Kui Rail Balticu mõte 1990ndatel välja öeldi, kõlas see muinasjutulise eesmärgina. Rongiga Berliini! Nüüd, kus Eestit Euroopaga ühendav raudtee on saanud raha ja ettevalmistused ehituseks juba käivad, tundub, et see toob rohkem häda kui õnne. Kiiruse huvides ei tohi Rail Balticut teha Tartu kaudu, selle ääres on vaid paar peatust ning kui vaja, lõikab raudteetrass ka talumaad pooleks.

Seni ei ole Rail Balticu ettevalmistamise probleemid läänlasi väga erutanud, sest meie maakonnast see läbi ei jookse, aga raudtee-ehituse mõju võib olla loodusele päris ränk.

Et Rail Balticu rongid saaks kihutada kuni 240 km/h, kavatsetakse raudtee ääristada kõrge taraga, millest üle ja läbi ei saa inimene ega loom. Kavas on tunnelid ja viaduktid, kuid inimene oskab kaarti lugeda ja maanteid kasutada, loom mitte.

Looduskaitsjatel on tõsine mure, mis saab Lääne-Eesti loomastikust, kui see ülejäänud Eestist raudteetaraga ära lõigatakse. Selle leevendamiseks on küll kavandatud umbes iga 10 km järel nn ökodukt ehk loomade sild, aga keegi ei saa kindel olla, kuidas loomad selle omaks võtavad. Võivad võtta, võivad ka peljata. Isegi kui võtavad, jääb enamik raudteetara takistuseks ja loomade liikumine Lääne- ja Kesk-Eesti vahel muutub harvemaks.

Selle peale võib õlgu kehitada – mis seal ikka. Saari eraldab mandrist meri, aga metsaelukad on olemas. Aga looduslik tasakaal on väga keeruline ja praegu polegi võimalik ette ennustada, mida mõne liigi kadumine või mõne teise kasvav arvukus inimesele kaasa toob. Kes oleks osanud ennustada, et rohe-kärnkonna kadumine Piirissaarelt annab ränga hoobi sealsele kuulsale sibulakasvatusele? Just nii seal aga läks, sest kadus rohe-kärnkonn, hakkas vohama kaerasori, kes toitub taimede maa-alustest osadest ja pistab sibulad pintslisse. Tasakaal on paigast ja endist olukorda taastada ei oska keegi.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
ehh
7 aastat tagasi

no on ikka mured, et pöder ei saa otse minna, küll läheb ringiga, egas loomad rändavad ikka ju, kas on parem kui nad rongi all surma saavad, ei ole ju, kümme kilti pole mingi maa tugeva looma jaoks tulge mõistusele loodusekaitsjad, vaja iniseda mõtetu koha pealt.

Tihke Libemokk
7 aastat tagasi

Ega peamine polegi mingi raudtee vajalikkus. Àrimehed annavad pappi valimisteks ja ka pàrast. Vastu saavad tulusad tellimused,mille rahvas kinni plekib.

hmm
7 aastat tagasi

Kuulge, diletandid, olge nüüd rahulikud. Raudteid ja kiirteid ehitatakse igal pool maailmas. Pole sellest veel looduskatastroofi juhtunud. Pole see Läänemaa loomastik ka midagi Madagaskari-sarnast ja haruldast. Samasugusena jätkub teda pea Vaikse Ookeanini.

Raha palju?
7 aastat tagasi

See on ju reformierakond ja sotsid. Kui vaevutaks natukenegi ajusid liigutama, siis saaks selle raha eest raudtee, millega poleks selliseid probleeme ja saaks ka Rohukülani raudtee. Aga mis teha, kui nii kange himu on kilekotte ukse taga näha.
Aitäh, selliste erakondade valijad!

Juula
7 aastat tagasi

Aga kust vötab vaene Eesti riik 1,5
kuni 2 miljardit eurot omaosaluseks.See oli 2010.a.seisuga
nüüd on hinnad kindlasti töusnud?
Oma rahva jaoks raha pole ja nüüd
käib ju ka veel suur vöidurelvastumine.Antaksegi fosforiit kulude katteks?Pärast uhke rongraketiga Brüsselis käia.

pensionär
7 aastat tagasi

Ärge vaevake pead. Riigipuugid lammutavad ja müüvad kõik kus raha lõhn juures on. Parem mõelge missugusesse riiki kolida.

Kõigepealt peaks jõustuma
7 aastat tagasi

vabakaubandus lepped usa ja kanadaga, mida suure tõenäosusega ei juhtu

Juula
7 aastat tagasi

Aga kuidas nad siis fosforiiti välja vedama hakkavad? Nende söjalennukitega vöi? Ameerika ammu
ootab.

RAIL BALTICUT
7 aastat tagasi

ei tule, olge normaalsed