Autolammutuste Liidu juht: romu väärtus on suurem kui omanikud tihti arvavad

Lemmi Kann

lemmi.kann@le.ee

Avarii Sutlepas 1Foto: Arhiiv

Eestis seisab kasutuseta kümneid tuhandeid sõidukõlbmatuid autosid, mille detaile võiks kasutada varuosadena teistel sõidukitel.

Autolammutuste seisukohast on romuauto enamat kui hunnik metalli – romu väärtus suurem kui arvatakse. „Romusõiduki küüni taha või metsaveerele lükkamine on ühtaegu kahjulik nii omaniku rahakotile kui keskkonnale,“ rääkis Autolammutuste Liidu tegevjuht Viktor Hütt ning märkis, et igast seni truult teeninud autost saab ühel päeval romusõiduk ja mõistlik oleks see kiiresti ja kasulikult utiliseerida. 

Lisaks sellele, et üle aasta kindlustamata sõidukitele rakendus 1. oktoobrist 2015 sundkindlustus, langeb seisval autol ajapikku väärtus.

„Omanikud ei arvesta alati sellega, et romuautol on enamasti suurem väärtus kui vaid metalli kokkuostuhind – varuosasid lisavad väärtust. Kui auto roostetama jätta, siis paratamatult väärtus langeb, sest mõned detailid võivad aastate jooksul muutuda kasutuskõlbmatuteks,“ ütles Hütt. Seepärast soovitab ta omanikel tegutseda kohe, kui on selgunud, et autoga enam liikluses osaleda ei tohi ja viia see lammutamisele. „Autolammutustöökodasid huvitavad eelkõige saadavad varuosad, seepärast teevad nad reeglina autoomanikule hea pakkumise,“ ütles Viktor Hütt.

Autolammutuste Liidu juhatuse esimehe Raivo Perteli sõnul viivad paljud autoomanikud teadmatusest romu siiski otse metallikokkuostu.

„Metalli kokkuostjad teatavasti varuosade müügiga ei tegele ja seega lähevad potentsiaalsed varuosad käibest välja ning sellega kaasneb täiendavate loodusressursside kasutamine uute tootmiseks,“ rääkis ta. Perteli jutu järgi on vanas Euroopas sellest ammu aru saadud ning esimene valik on alati autolammutus. „Kui mingil põhjusel autolammutusega kaubale ei saada, alles siis pöördutakse metallikokkuostjate poole,“ lisas Pertel.

Romusõidukile hinnapakkumise saamine on Viktor Hüti kirjelduse järgi lihtne.

„Autolammutuste Liidu kodulehel on võimalik täita romusõiduki müügiankeet, mis saadetakse automaatselt 37-le litsenseeritud Eesti autolammutusele, kes teevad pakkumise sõiduki ostmiseks. Pärast sobivaima hinnapakkumise valimist tullakse vajadusel autole järele ja mis kõige tähtsam, auto kustutatakse jäädavalt Maanteeameti liiklusregistrist,“ selgitas Hütt, lisades, et litsenseeritud autolammutuste töötajatel on otseside registriga, seega toimub see loetud minutitega. 

Kasutatud varuosad on kvaliteetsed

„Keskkonna seisukohast on oluline, et rohkelt varuosi läheks korduvkasutusse ja uute tootmiseks ei peaks täiendavat ressurssi raiskama. Seepärast on tähtis, et romu jõuaks ametlikku autolammutusse,“ rõhutas Hütt.

Samuti teevad romusõiduki lammutusse viinud inimesed teene neile autoomanikele, kes varuosi vajavad. Autolammutuse Liidu juhatuse liikme Sven Kimmeli arvates ei jää vanema auto omanikul tihti muud üle kui autolammutuse poole pöörduda, sest uus originaalosa võib osutuda kallimaks kui auto ise. „Kuna üldjuhul on vajalikud varuosad lammutustes kohapeal olemas, on see lisaks rahasäästmisele ka mugavam. Sageli juhtub, et auto on remonditöökojas tõstuki peal ja varuosa on kiiresti vaja. Sellisel juhul on autolammutus õige koht, kuhu pöörduda,“ soovitas Kimmel.

Kimmeli sõnul on mitu põhjust, miks peaks eelistama autolammutusest pärit kasutatud varuosi. „Kasutatud varuosade kasutamine on keskkonnasäästlik, sõbralik rahakotile ja tarneaeg kiire,“ kirjeldas ta. Asjatundjad hindavad Kimmeli sõnul tihti kasutatud varuosa kõrgemalt kui uut B-kategooria osa. „Lisaks on kasutatud varuosadel garantii. Probleemide tekkimisel asendatakse see teisega,“ lisas ta.

Sellegipoolest on Eestis endiselt tuhandeid autoomanikke, kel seisab hoovis nii-öelda doonorauto, kust võetakse vajadusel varuosi või müüakse neid edasi. „Igasugune omavoliline lammutamine ning autoosade jagamine pole jätkuvalt seadusega lubatud, sest romusõiduk kuulub ohtlike jäätmete hulka. Kahjuks eiravad paljud autoomanikud teadlikult või teadmatusest seadust, millele järgneb olukord, kus iselammutatud sõidukit ei saa registrist kustutada,“ nentis Hütt.

Liiklusseaduse § 77 lg 6 punkti 2 alusel kustutatakse mootorsõiduk registrist nõuetekohase lammutustõendi alusel, kui tegemist on kolme või neljarattalise mootorratta, sõiduauto või kuni 3500 kilogrammise täismassiga veoautoga. Lammutustõendi alusel kustutamist reguleerib Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiiv 2000/53/EÜ. Seega, kui sõiduki kasutamisest otsustatakse loobuda, tuleb sõiduk üle anda litsentseeritud jäätmekäitlejale.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
3 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
sealt
8 aastat tagasi

see seakisa tulebki, äkki saab omanik romu eest veel rahagi

O
8 aastat tagasi

Paljudel on vanast ajast veel romusi millel pole dokumente ja neid romulasse viia ei saa, samuti ei saa arvelt maha neid soidukeid mis on aastaid mitu tagasi jupitatud voi vanarauda viidud kuid siiski arvel. Nokk kinni saba lahti. Ja kui mul on kaks yhesugust autot millest yks varuosadeks siis on see ohtlik jaade mida eraisikul olla ei tohi.

xp
8 aastat tagasi

Tüüpiline müügimehe artikkel. Tegelikult saab ju tagahoovis seisvalt n.ö doonorautolt eemaldadud jupi asemele katkise tagasi kruvida. Seega on auto endiselt komplektne ja autolammutuse kõlbulik.