E-kaubandus on üha menukam

Kaie Ilves

kaie@le.ee

arvutikoolitus eakateleArvutit õpivad üha enam kasutama ka eakad. ARHIIV

2015. aasta I kvartalis oli kodune internetiühendus 88 protsendil leibkondadest, teatas statistikaamet. Suurenenud on e-kaubanduse kasutajate osatähtsus.

Koduse internetiühendusega leibkondade osatähtsus kasvas 2014. aasta sama ajaga võrreldes viis protsendipunkti. Kodune internetiühendus oli praktiliselt kõikidel lastega leibkondadel (99 protsenti) ja enam kui kolmveerandil (86 protsenti) lasteta leibkondadest. Leibkonnad, kel kodune internetiühendus puudub, mainisid põhjustest kõige enam vajaduse või huvi puudumist (70 protsenti), ligi veerand leibkondadest tõi lisaks välja puuduliku internetikasutamise oskuse (26 protsenti) ja liiga kõrge seadmete hinna (25 protsenti).

2015. aasta I kvartalis kasutasid leibkonnad internetiühenduse liikidest endiselt valdavalt juhtmega või juhtmevaba püsiühendust (77 protsenti). Viimastel aastatel on suurenenud mobiilse interneti kasutamine: kui 2012. aastal oli kodus mobiilne internet kahel leibkonnal kümnest, siis 2015. aastal 50 protsendil.

2015. aasta I kvartalis kasutas arvutit ja internetti 88 protsenti 16–74-aastastest, mida on neli protsendipunkti rohkem kui mullu samal ajal. Meeste seas on internetikasutajate osatähtsus kolm protsendipunkti kõrgem kui naiste seas. Vanuseti on interneti kasutamine populaarsem nooremate vanuserühmade hulgas. Vanuserühmiti suurenes 2015. aasta I kvartalis võrreldes mullu sama ajaga internetikasutajate osatähtsus kõige enam
65–74-aastaste seas (10 protsendipunkti) ja ulatus 54 protsendini. Digilõhe noorima ja vanima vanuserühma vahel vähenes 55 protsendilt 46 protsendile.

Levinuimad internetitegevused 16–74-aastaste internetikasutajate seas olid internetipanga kasutamine (91 protsenti), ajalehtede ja ajakirjade lugemine (91 protsenti), e-posti kasutamine (89 protsenti) ja info otsimine toodete ja teenuste kohta (85 protsenti).

65 protsenti 16–74-aastastest arvutikasutajatest on viimase 12 kuu jooksul kasutanud tekstitöötlusprogramme (nt Microsoft Word), 54 protsenti tabelarvutusprogramme (nt Microsoft Excel) ja 51 protsenti paigaldanud programmi või rakenduse.

Kaupu või teenuseid ostis/tellis internetist viimase 12 kuu jooksul 59 protsenti 16–74-aastastest, mida on kümme protsendipunkti rohkem kui mullu. Kõige enam osteti reisi- ja majutusteenuseid (60 protsenti e-kaubanduse kasutajatest), kontserdi-, kino-, teatri- jm pileteid (57 protsenti) ja rõivaid ning sporditarbeid (52 protsenti). 85 protsenti 16–74-aastastest internetikaubanduse kasutajatest ostsid/tellisid kauba või teenuse Eesti müüjatelt, 44 protsenti Euroopa Liidu (v.a Eesti) ja 35 protsenti muude riikide müüjatelt (v.a Euroopa Liit).

Kümne ja enama hõivatuga Eesti ettevõtetest kasutab iga päev arvutit 98 protsenti ja internetti 97 protsenti. Valdavalt kasutatakse interneti püsiühendust, kuid 70 protsenti ettevõtteist kasutab töö eesmärgil ka mobiilset internetiühendust. Kasutatavad internetiühendused on aasta-aastalt kiirenenud ning 2015. aasta I kvartalis oli kolmveerandil püsiühendusega ettevõtetest kiireim allalaadimiskiirus (üle 10Mbit/s). Enam kui kolmveerandil kümne ja enama hõivatuga ettevõtetest on veebileht, mida kasutatakse valdavalt toodete või teenuste tutvustamiseks. 19 protsendil ettevõtetest on veebilehel olemas ka online-tellimise võimalus. Üha enam kogub populaarsust sotsiaalmeediavõrgustiku kasutamine – 31 protsenil ettevõtteist on konto, kasutajaprofiil või kasutuslitsents sotsiaalvõrgustikes nagu Facebook või LinkedIn, mida kasutatakse turunduskanalina.

Infotehnoloogia kasutamist leibkondade ja 16–74-aastaste elanike hulgas uurib statistikaamet iga aasta II kvartalis. 2005–2013 uuriti seda tööjõu-uuringu lisana, alates 2014. aastast iseseisva uuringuna. Leibkond on ühel aadressil elav ja ühist raha kasutav inimeste rühm, kelle liikmed ka ise tunnistavad end ühes leibkonnas olevaks. Leibkond erineb perekonnast, mis rajaneb sugulus- või hõimlussuhetel.

Infotehnoloogia kasutamist ettevõtetes uurib statistikaamet 2001. aastast. 2015. aastal osales uuringus ligi 3000 ettevõtet. Vaatlus hõlmab kümne ja enama hõivatuga ettevõtteid.

Infotehnoloogia kasutamist 16–74-aastaste elanike, leibkondade ja ettevõtete hulgas uurivad statistikaorganisatsioonid harmoniseeritud metoodika alusel kõigis Euroopa Liidu riikides.

 

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments