Elvo Leppmaa: Kütuseaktsiisi tõstmisega riigikassasse raha juurde ei tule

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Elvo LeppmaaElvo Leppmaa. Foto: Arvo Tarmula

Teist korda peaministri ametisse asunud Taavi Rõivas ütles, et kütuseaktsiisi otsene mõju mootorikütuste hindadele peaks olema 5 senti liitrilt aastas ning soovitas maainimestel kaaluda säästlikuma auto ostmist.

„Kütuseaktsiisi tõus oli ametnike pakutud üks valik, mis tundus märksa valutum kui näiteks automaksu kehtestamine. Kütuseaktsiisi väikse tõusu – viis senti liitri pealt aastas – mõju inflatsioonile on 0,2%. See on märksa mõistlikum kui automaksu kehtestamine,“ rääkis Taavi Rõivas.

Küsimusele, et kas näiteks maainimesed, kes on sunnitud kütuse peale palju kulutama, ikka suudavad hinnatõusu taluda, soovitas Rõivas kaaluda säästlikuma sõiduvahendi soetamist.

„Ütleme nii, et pikemas vaates on kindlasti võimalik ka konkreetseid valikuid teha, soetada säästlikumaid sõidukeid. Samas möönan, et loomulikult mõjutab see ka neid inimesi, kes kaugemal tööl käivad. Aga kui panna see konteksti, kui palju rohkem raha jääb kätte tänu tööjõumaksude langetamisele, siis selle mõju on kindlasti kokkuvõttes suurem,“ leidis valitsusjuht.

„Kui võrdleme aktsiisitõusu nafta hinna kõikumisega, mis on olnud mitukümmend senti ühe aasta jooksul, siis ma väidan, et seda mõju ei pruugi isegi tunda. Viie sendi mõju on kohati tugevalt üle dramatiseeritud. Ütleme nii, et pikemas vaates on kindlasti võimalik ka konkreetseid valikuid teha, soetada säästlikumaid sõidukeid,“ märkis Rõivas.

Riigi rahakotti tahetakse täita maainimeste arvelt

Piirsalu Põllumajanduse OÜ juhile Elvo Leppmaale valitsuse kavandatav kütuseaktsiisi tõus absoluutselt ei meeldi. „See on näha, kelle arvelt seda [riigieelarvesse raha kogumist] tehakse, ikka kohalike ettevõtjate ja maainimeste arvelt,“ ütles Leppmaa.

Maainimese jaoks on auto kõige tähtsam, nentis Elvo Leppmaa. Linnainimesed saavad kasutada ühistransporti, Tallinnas suisa tasuta, kuid ilma autota maainimene peab püsima kodus.

„Isiklikult pean leiva järele sõitma 10 kilomeetri kaugusele,“ lausus Leppmaa. „Kui peaminister räägib kütusesäästlikest autodest, siis maal selliste pisikestega sõita ei saa. Mina elan kohas, kus tuleb tee lumest lükata 24 või isegi 48 tunni jooksul, linnaautoga ei saaks ma selle aja jooksul kodunt väljagi.“

Põllumajandusühistul, mida Leppmaa juhib, kulub aastas kütusele umbes 70 000 eurot. „See on ikka tõsine number,“ nentis Leppmaa. „Paneme sellele aktsiisitõusu otsa, vaadake, mis see arvega teeb.“

Leppmaa sõnul on põllumajandustoodete hinnad praegu allpool arvestust. „Ei ole tõesti võimalik kokku hoida,“ nentis Elvo Leppmaa. „Kokku annab hoida tööjõu arvelt. Osta suurem traktor, võimsamad põllutööriistad, kuid siis suureneb ka küttekulu, sest jõud tuleb ikka läbi paagi.“

EKREsse kuuluv Elvo Leppmaa pole praeguse valitsusliidu tegevusega rahul. „Raha peaks korjama kokku sealt, kus see on ripakil,“ arutles Leppmaa, tuues näiteks kasumi Eestist välja viivad välismaised ettevõtted ja pangad. „Aga sealt ei julgeta korjata.“

Kütuseaktsiisi tõstmisega Leppmaa hinnangul riigikassasse raha juurde ei tule. „Kõik transpordifirmad hakkavad välismaal tankima, maainimesed koopereeruvad kõtuse kokkuhoiu nimel veelgi enam,“ selgitas Elvo Leppmaa oma mõttekäiku.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
4 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Minevikus Parm
9 aastat tagasi

Viinajoomise jätsin maha aastaid tagasi ja nüüd lõpetan ka nafta tarbimise.

Makromajanduse
9 aastat tagasi

vaatenurgast on samm ju õige-inflatsioon peab olema ja kütuseaktsiis ongi selle tekitajaks väga hea,sest mõjutab kõiki hindu.Rahvale peab muidugi puhuma seda juttu,et asi on laste perede jne huvides tehtud,tegelikult võtab hinnatõus selle lisaraha peagi ära ja asiants.Aga järgmistel valimistel jälle lubadusteralli…ja valija valib.

maamehega ei saa nõus olla
9 aastat tagasi

Kus välismaal see kütus siis odavam on, et seal tankida? Kaupa vead Rootsi, aga kütust lähed tooma Lätist? Suur võit, eks ta ole! See hinntõus ei hakka nii suur olema, kui vastased seda välja püüavad survestamiseks näidata. Olematu muidugi ka ei ole, aga raha on vaja.

2.kodanik
9 aastat tagasi

Kui näiteks aktsiistõus ühtlustab hinnad Soomega, siis autojuht enam ei pinguta, et Tallinnas tankida. Ja hetkel on peaaegu kõikide kütusefirmade juhid rääkinud seda hinnatõusu juttu, ning see mis põhjusel päriselt hind ükskord lakke tõuseb, ei olegi enam oluline. Tarbija jaoks on oluline tulemus ja pinnase selleks on ette valmistanud praegune valitsus.