Kuidas valida või vahetada perearsti?

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Haapsalu perearstikeskus. Foto: Arvo Tarmula

Haapsalu esimeses perearstikeskuses haigla soklikorrusel töötab praegu kolm perearsti, haigla on valmis leidma ruumi ka suurema keskuse tarvis, kui ümberehituseks euroraha antakse. Foto: Arvo TarmulaHaapsalu esimeses perearstikeskuses haigla soklikorrusel töötab praegu kolm perearsti, haigla on valmis leidma ruumi ka suurema keskuse tarvis, kui ümberehituseks euroraha antakse. Foto: Arvo Tarmula

Kõikidel Eesti elanikel või siin elamisloa alusel viibivatel välismaalastel on õigus omada ja vahetada perearsti. Perearsti vahetus kerkib olulise küsimusena päevakorda enamasti siis, kui tegemist on elukoha vahetusega, aga perearst tuleb valida ka sel juhul kui perekonda on sündinud uus inimene, kirjutab Terviseameti avalike suhete juht Iiris Saluri.

Perearsti valimine või vahetamine toimub avalduse alusel, mis esitatakse perearstile koos allkirjaga kas kirjalikult või elektrooniliselt digiallkirjastatult. Avalduse võib kirjutada vabakäeliselt, kuid olukorra lihtsustamiseks on olemas ka valmis avalduse vormid, need leiate Terviseameti (www.terviseamet.ee) või Eesti Haigekassa kodulehelt.

Avaldus perearsti valimiseks või vahetamiseks tuleb esitada iga pereliikme kohta eraldi. Vastsündinutel tekib küll automaatne tervisekindlustuse kaitse, kuid perearsti nimistusse saamiseks peab vanem peale lapse sündi ja isikukoodi saamist esitama valitud perearstile avalduse, automaatset perearsti nimistusse lisamist ei toimu.

Kui te valite endale uue perearsti, siis on soovitav esitada oma uuele perearstile väljavõte või koopia enda tervisekaardist eelmise perearsti juures. Seda saab teha nii elektrooniliselt kui ka paberkandjal. Tervisekaardi väljavõtte eest tohib perearst tasu küsida alates 21. leheküljest kuni 0,19 eurosenti iga väljastatud lehekülje eest.

Ühel perearstil on üks nimistu, mille piirsuurusteks on 1200-2000 inimest või 2001-2400 inimest juhul kui perearstiga koos töötab veel üks arsti kvalifikatsiooniga tervishoiutöötaja. Perearstidel on oma kindel teeninduspiirkond, milleks on enamasti kohaliku omavalitsuse üksus nt. Pärnu või Tartu linn, Värska vald või Toila vald. Tallinn on jagatud teeninduspiirkondadeks tänavate kaupa, mis on muutnud ühelt poolt perearsti vahetamise või valimise väga keeruliseks ja teiselt suurendanud ka teatud piirkondade arstide töökoormust. Probleemide leevendamiseks on Terviseamet avamas või juba avanud linnaosapõhise teeninduspiirkonnaga nimistuid. Info perearstinimistute suuruse, piirsuuruse ja perearstide teeninduspiirkondade kohta leiate Terviseameti veebiregistritest „Perearstinimistud“.

Uue patsiendi nimistusse registreerimisest võib perearst keelduda, kui tema nimistu on täis või inimese avalduses märgitud Eesti rahvastikuregistri järgne elukoha aadress ei asu perearsti teeninduspiirkonnas. Kui teie rahvastikuregistrijärgse elukoha aadress asub perearsti teeninduspiirkonnas, siis on perearst kohustatud teid oma nimistusse registreerima.

Kui samas teeninduspiirkonnas on mitu perearsti ja teie poolt valitud perearsti nimistu piirsuurus on täitunud, siis võib perearst soovitada registreeruda teil sama teeninduspiirkonna teise perearsti juurde, kelle nimistus on veel kohti. Täiendava pereliikme nimistusse registreerumisest saab perearst keelduda juhul, kui tema nimistu piirsuurus on täitunud ja lisanduva pereliikme rahvastikuregistrijärgse elukoha aadress ei asu perearsti teeninduspiirkonnas. Rahvastikuregistri andmeid on võimalik kontrollida aadressil www.eesti.ee.

Nimistusse registreerumise või registreerumisest keeldumise kohta teavitab perearst patsienti hiljemalt seitsme tööpäeva jooksul registreerimisavalduse esitamisest alates ja märgib keeldumisel kindlasti ära ka põhjuse.

Üldarstiabi teenust võib perearst hakata osutama alates avalduse rahuldamise kuupäevast.

Lihtsamate terviseprobleemide korral saab ööpäevaringselt abi üleriigiliselt perearsti nõuandetelefonilt 1220. Nõu antakse eesti ja vene keeles. Lauatelefonilt helistades on esimesed 5 minutit helistajale tasuta, edasi on kõne kohaliku kõne hinnaga. Mobiiltelefonilt helistades kehtib paketipõhine hind.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
3 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Aigar
6 aastat tagasi

See perearsti vahetamine on nagu netist kauba ostmine. Kuidagi pole võimalik näha kas ta sulle ka sobib või mitte!

mailis
9 aastat tagasi

Vali uus arst, kuni leiad hea suhtumisega arsti. Ise ära oma suhtumist küll muuda.

Küsimus
9 aastat tagasi

Kuidas käituda, kui perearsti suhtumine ei rahulda?