Haapsalu ülekäigurajad on jalakäijale ohtlikud

Riina Tobias

riina.tobias@gmail.com

Kolmapäeval kella viie paiku õhtul jäi Haapsalu kesklinnas Tallinna maanteel ülekäigurajal keskealine naine auto alla. Kiirabi viis kannatanu haiglasse. Juht sõitis enese sõnul aeglaselt, u 20 km/t, kuid naine ilmus teele väga järsku. „Esialgseil andmeil põhjustas õnnetuse halb nähtavus,” ütles politsei pressiesindaja Kristi Kais. Foto: Arvo Tarmula
Kolmapäeval kella viie paiku õhtul jäi Haapsalu kesklinnas Tallinna maanteel ülekäigurajal keskealine naine auto alla. Kiirabi viis kannatanu haiglasse. Juht sõitis enese sõnul aeglaselt, u 20 km/t, kuid naine ilmus teele väga järsku. „Esialgseil andmeil põhjustas õnnetuse halb nähtavus,” ütles politsei pressiesindaja Kristi Kais. Foto: Arvo Tarmula

Haapsalu kolledžis esitletud kergliiklusuuringu viimane osa pakub lahendusi ohtlike ülekäiguradade ohutumaks muutmiseks.

Analüüs näitas, et kõige ohtlikum ülekäigurada on Haapsalus Posti tänaval Salva kindlustuse ees. „Seal jääb tõesti igal aastal keegi auto alla,” kommenteeris ka sõiduõpetaja Tõnis Aido.

Ohtlikkuselt järgnevad teenindusmaja esine pikk ülekäigurada ning Tallinna maantee ja Tamme tänava ristmiku ülekäik.

Kolledži pakutud lahendustes nähti nende kõigi puhul ohutussaare rajamist tee keskele. Mitmele ülekäigurajale tuleks lisada kohtvalgustus, sest praegu on ülekäigurajale astuv jalakäija pimeduses autojuhile halvasti märgatav.

Vigadest viidati Rakseri spordipoe juures asuvale Kalda tänava ülekäigurajale, kus on ülekäiguraja märk paigutatud nii madalale, et jalakäija võib selle vastu pea ära lüüa.

Probleemsetest kohtadest nimetas kolledži liikluskorralduse lektor Margus Nigol ka Haapsalu kutsehariduskeskuse esist, kuhu tuleks teha ülekäigurada.

Paremat lahendust vajaks Endla tänava lasteaia esine ülekäigurada. Uuringus pakutakse sinna ülekäigurada ja kiirusepiirangut 30 km/t. Margus Nigoli sõnul võiks kaaluda ka tänaval liikluse ühesuunaliseks muutmist.

Ta tõdes, et liikluse ühesuunaliseks muutmine ei pruugi alati olla hea lahendus, sest sellistel tänavalõikudel kipub sõidukiirus kasvama.

Uuringus ei käsitleta sel sügisel Niine bussipeatuse lähedale rajatud ülekäigukohta, kuid seda analüüsiti arutelu käigus.

Margus Nigol peab ülekäiguraja kohavalikut ebaõnnestunuks — linna poolt tulles varjab jalakäijat kasepuu ja pimestavad Uuemõisa poolt tulevate autode tuled.

Margus Nigoli sõnul võiks Haapsalus kõik valgusfoorid kaotada.

Foorid võiksid kaduda

Veetorniesise jalakäijate foori asemel piisaks ohutussaare rajamisest ja fooriga ristmikku võiks asendada ringtee. „Kui Hiiumaa liikluse tohutut kasvu ei tule, piisab ringtee läbilaskevõimest täiesti,” ütles ta.

Ringtee ehitust on pakutud lahenduseks ka liiklejate poolt kõige enam kritiseeritud Tallinna mnt — Tamme tänava ristmikul.

Haapsalu aselinnapea Peeter Vikmani sõnul on selle ristmiku rekonstrueerimisprojekt valmis, kuid et on oodata terve Tallinna maantee ümberehitust, ei tegele linnavalitsus selle elluviimisega.

Margus Nigol pakkus arutluseks välja mõtte, et praegu vanalinnas kehtiv 30 km/t liikluspiirang võiks laieneda suuremale alale — juba Tallinna maanteest vanalinna poole.

Poolteist aastat uuringut

Haapsalu kolledž koostas Haapsalu, Uuemõisa ja Paralepa kergliiklusuuringu maanteeameti tellimusel. Selle esimest etappi esitleti kevadel, aasta lõpuks valmib lõppraport.

Poolteist aastat kestnud uuringut tehes tehti kindlaks ja hinnati 41 Haapsalu, Uuemõisa ja Paralepa ülekäigukoha ohtlikkust. Üheksa ülekäiguraja riskitase on väga kõrge.

Margus Nigoli sõnul muudab ülekäiguraja ohtlikuks see, kui inimese või autojuhi vaatevälja piiravad puud või muud objektid, puudub kohtvalgustus, ülekäigurada on halvasti tähistatud või on see väga lai.

„Mida pikem aeg kulub inimesel ülekäiguraja ületamiseks, seda suurem oht on tal õnnetusse sattuda,” selgitas Nigol.

Ta tõi näite, et üle kolme– või neljarealise tee ulatuv ülekäigurada on jalakäijale ohutum, kui selle keskel on ohutussaar.

Projekt lõpeb, töö jätkub

Haapsalu kolledži juht Triin Laasi ütles, et kuigi kõnealuse projekti lõpparuanne valmib novembri lõpuks, on kolledž valmis edaspidigi liiklusprobleemidele hinnangut andma.

„Tudengitel on parem analüüsida reaalseid kui klassis välja mõeldud olukordi,” ütles Laasi.

Juba esmaspäevasel kokkusaamisel nimetati mitut ristmikku või ülekäigukohta, mis vajaksid ettepanekuid liikluskorralduse kohta, näiteks Jaama ring ja Männiku tee rist.

Peeter Vikmani sõnul on omavalitsusel projektist kindlasti abi olnud.

„Juba pärast esimest etappi püüdsime parandada ja ka nüüd vaatame, mida ohtlike ristmike puhul teha annab. Kõike korraga ei jõua,” ütles ta.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
12 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Anonüümne
10 aastat tagasi

See valimiste eel tehtud ülekäigurada Niine ja Tallinna mnt ristmikul on minumeelest linna üks ohtlikumaid. Jalakäiat on seal väga raske märgata.
Hea, et seda ka siin artiklis väljatuuakse

Ku
10 aastat tagasi

Lugege liiklusseadust Eestis on kehtestatud asulasiseseks liikumiskiiruseks 50km/h.

Ku-le
10 aastat tagasi
Reply to  Ku

Vaat sinusugune liikleja ongi potensiaalne liiklushuligaan, sest oled liiklusseadust diagonaalis läbi lugenud. Võta ette ka liiklusseaduse §15 lg5 ja loe see korralikult läbi, enne kui sõna võtad.

juht
10 aastat tagasi

Krt see Kastani kaupuse juures sebra ka, seal seisavad vaid vuurad ja bussid ja mitte sittagi ei näe ja ometi on seal ka märk väljas, aga meie linnas ju ment tööd ei tee.

Arvaja
10 aastat tagasi

Eks siin ole tegemist ka jalakäija poolse probleemiga. Tuleb ikka veenduda enne, kui teele astud.

Läänlane
10 aastat tagasi

Tehke tunnelid,siis kõige ohutum.

Stiiv
10 aastat tagasi

Üleüldse on enamus ülekäigu rajad siin ohtlikud, see Rondo kohviku ees olev ülekäigurada. Autod varjavad, hüpatakse autode tagant teele. Niine bussika lähedal, kuidagi kurvi peal, halva nähtavusega, palju segavaid faktoreid. Tehke ülekäigu radadele korralik valgustuse. See k*sikollane tänavavalgustus, ei näita õieti midagi. Mul on iga nädal mingi loll olukord, kus keegi ehmatab oma soovidega minna üle tee. Kui keegi härradest seda lugema peaks, kurat võtaks. Tehke tänavad valgeks, need romantilised säästlikud kollased pirnid võite koju võtta, et oma õhtust õhkkonda pisut särtsakamaks muuta.

Linlane
10 aastat tagasi
Reply to  Stiiv

Nõus! Endal ka sadu kordi halva nähtavusega ( pime + sadu ) olnud olukordi, kus hoiad roolist hammastega kinni, et mitte jalakäiale otsa sõita.

Sägale
10 aastat tagasi

Ära palun ülbitse! Sõitsin pimedal ajal mööda Tallinna maanteed Uuemõisa poole ja katlamaha poolt oli Niine-Tallinna mnt ristmikule sõitnud suur veoauto. Minu ees tegi äkkpidurduse sõiduauto, kuna selle auto varjust oli jalakäija mööda sebrat hakkanud teed ületama. Säga, sõida ise silmad lahti, siis näed ka liikluses ebakohti!

Säga
10 aastat tagasi

Kuulge autojuhid, pimedaga ja vihmaga, kui te hästi ei näe või sõita ei oska, siis minge silmaarsti juurde ja õppige õigesti sõitma või kõige parem, kui auto koju jätate.

arvan ka
10 aastat tagasi

Mõtlesin juba ammu, et tundub ohtlik olevat ja sain sellele kinnitust, kui oleksin peaaegu ühele koolilapsele otsa sõitnud. Linna poolt tulles tõepoolest ei ole sinna hea nähtavus. Eriti pimeduses ja vihmasel ajal..

kodanik
10 aastat tagasi

Eriti ohtlik on see ülekäigurada , mis nüüd tehti Niine bussipeatuse juurde. Seal ei ole valgustust.