Maakonnakomisjon andis Haapsalu raudtee taastamisele uut hoogu

Küljendaja

konnakulles@gmail.com

Foto: Arvo Tarmula
Foto: Arvo Tarmula

Lääne maavanema moodustatud Riisipere–Rohuküla rongiliikluse taastamise maakondlik komisjon hakkas tegema ettevalmistusi läänlaste liikumisvõimaluste parandamiseks.
Läinud reedel esimest korda kogunenud komisjon tegi maavanemale ettepaneku esitada raudtee ehitamise taotlus majandusministeeriumile, et ministeerium saaks selle lisada transpordi infrastruktuuri investeeringute kavva.

„Loodame, et ministeerium vaatab pilti laiemalt,” ootas maavalitsuse arengu– ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu lähinädalail pealinna saadetavale ettepanekule positiivset vastuvõttu.

Maavanem Innar Mäesalu on seisukohal, et Eesti, sh Läänemaa ei peaks muutuma niisama autostunud riigiks, nagu on Ameerika. Nüüdisaegsel ühistranspordivõrgul on otsene mõju maakonna sotsiaalmajanduslikule arengule ja asustusele, aga ka elanike püsimisele Läänemaal.

„Elektrirongiliiklus võimaldab kiiresti, ohutult, mugavalt ja keskkonnasäästlikult Tallinna poole sõita,” ütles Mäesalu ja toonitas: „Nimelt Tallinna poole, mitte ainult Tallinna.”       

Eesmärk on pakkuda läänlastele ohtliku maanteetranspordi kõrvale alternatiivset ja ohutut rongiliiklust. Kiire raudteeühendus Tallinna ja Euroopaga on Läänemaa üks võimalus hoiduda ääremaastumisest. Läänlastel puudub praegu mugav ja kiire ühendus pealinnaregiooni ja muu maailmaga.

Omavalitsustele on raudtee taastamine tähtis, sest umbes kolmveerand Läänemaa elanikest elab kahel pool raudteed 10 km raadiuses.

Mäesalu sõnul on praegu õige aeg oma tõsist huvi üles näidata ja ettepanekuid esitada, sest konkureerivaid projekte Euroopa Liidu raha kasutamiseks on teisigi.

Läänlaste projektile lisab kaalukust, kui näidata, et sellest võidab kogu maakond.
Raudtee taastamist toetab ka asjaolu, et Elektriraudtee ostab praegu uusi elektrironge, seega poleks vaja uusi ronge osta. Vaja on ainult rööpaid ja kontaktvõrku.
Komisjonis lepiti kokku, et detailplaneeringuid menetlevad omavalitsused püüavad hoiduda raudteeäärsete maade kruntimisest — et kui läheb ehitamiseks, oleks võimalikult vähe maaprobleeme.

Maakondlik laiapõhjaline komisjon leidis, et raudteest on maakonnale rohkem kasu, kui see pikendada Rohukülani. See parandaks suuresti ka hiidlaste ja vormsilaste liikumisvõimalusi. Komisjon leidis, et tuleb algatada maakondlik teemaplaneering raudtee pikendamiseks Rohukülani.

Merle Mäesalu sõnul toetab läänlaste raudtee taastamise püüdlust ka Euroopa Liidu transpordi „Valge raamat”, mis deklareerib vajadust vähendada CO2 saastet ja seab selle üheks abinõuks rongiliikluse arendamise.

„Nii et rakendame Euroopa Liidu mõtteid,” ütles Mäesalu. Ta toonitas, et riik doteerib kogu ühistransporti, sh raudteed. Et ükski ühistranspordiliik ei tule dotatsioonita välja, hindas raudtee taastamise tasuvusuuring sotsiaalmajanduslikku kasu, mis muu hulgas arvestas, kui palju paremaks muutuvad läänlaste võimalused, eluolu ja turvalisus, väheneb CO2 tase ja ummikute arv jms.

Raudteekomisjoni paarikümne liikme seas on Läänemaalt valitud riigikoguliikmeid, raudteeäärsete omavalitsuste, muinsuskaitse– ja keskkonnaameti esindajad, planeerimisspetsialistid ja ettevõtjad.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
11 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Tont.
11 aastat tagasi

Edu muidugi. Aga see pole mingi küla seltsimaja ehitus,sinna kulub sadu miljoneid eurosid.Lisaks pärast püsikulud. Kust võetakse firmad ja kümned tuhanded kunded, et see end ära tasuks ?? Keegi eespool unistas kiirrongist.Tegi vist nalja.Hea,kui 4 vaguniga tavarong seal liiguks. Ja olen täiesti nõus eelpool läänlasega…..

läänlane
11 aastat tagasi

Kunagi sai herr Taal raudtee Haapsalu-Riisipere vahelise lõigu sümboolse 1 krooni eest kätte. Võttis liiprid-relsid maha ja tegi rahaks, millest annetas osa erakondadele. Nüüd peaks herr Taalilt küsima annetust suuremas summas tema poolt mahavõetud raudtee taastamiseks.

olaf
11 aastat tagasi

Kui tõesti rong päästab Haapsalu ja Läänemaa ning teeb siin elavad elanikud õnnelikuks, siis miks raudtee omanik rongiliiklust ei taasta. Samas kuulen meedias, et pidi veel igati kasumit tooma. Ehk teeks korjanduse, müües Haapsalu-Riisipere raudtee aksiaid. Kuna enamus Läänemaa kodanikke siia kindlasti suure tõenäosusega oma raha paigutavad, siis oleks ehk raudtee juba ammu valmis. Kui 10 000 inimest annavad näiteks 100 eur-i, saaks juba 1 miljon eur. Uhke ju.

ja siis
11 aastat tagasi
Reply to  olaf

kui raudtee valmis saavad väikeaksionäärid tünga ning rahast ilma nagu tavaliselt juhtub

Ants
11 aastat tagasi

Päramine aeg tegudeks,liigutage asju ja ajusid kiiremini!Olen käte-jalgadega päri, et Raudtee Haapsalus jälle olemas oleks.Tänan ette kõiki, kellest oleneb raudtee ühendus Haapsaluga.Saatsin Robertit viimasel sõidu,loodan näha kaesimest uut rongi Haapsalus sõitmas Tänud!

Kirimäe Jürka
11 aastat tagasi

Pilet oli ostetud aga eile ongi ei väljunud. Ootasin pikalt …nii pikalt, et jõin ära kõik 10 õlut mis pidin Kallele Tallinnase külakostiks viima. Ärkasin Tallinna asemel Lossiplatsi “külasitemajas”.

per- pärtel
11 aastat tagasi

Kas Eesti saab endale lubada kahte raudtee ehitust korraga- raudtee Euroopasse ja Haapsallu. Ilmselt jääb rahapuudusel Haapsalu suund tegemata.

general Vrangel
11 aastat tagasi

Kiire raudteeühendus Tallinna ja Euroopaga on Läänemaa üks võimalus – aga raha ei ole, oleks – soitnud siit rongiga kas voi persse, minema.

sepa vikat
11 aastat tagasi

Kiire raudteeühendus Tallinna ja Euroopaga on Läänemaa üks võimalus hoiduda ääremaastumisest. Läänlastel puudub praegu mugav ja kiire ühendus pealinnaregiooni ja muu maailmaga. – küsimus ongi selles mis need muud asjad on mis regiooni arengut võimaldaksid. ilus jutt on ainult olnud. oleks mõistus peas olnud poleks see rongiliiklus kuhugi kadunud. keegi lõi probleemi ja nüüd sõidetakse selle seljas ja lõigatakse poliitilist profiiti. tüüpiline poliitprostitutsiooni juhtum. pigem on küsimus selles milline peaks olema maakonna sostsiaaltehnilise infrastruktuuri mudel mis töökohtasid siis juurde luua võimaldaks ja millised on takistused et seda luua ei saa või miks see ei toimi. aga sellest ollakse vait. kutsutakse… Loe rohkem »

Eestimaa Blogi
11 aastat tagasi

Haapsalu raudtee taastamine äärmiselt vajalik ja perspektiivikas. Seda ka turismi arendamise seisukohalt ja ühenduse loomisega Rohukülas. Täiendavalt peaks uurima ka võimalust käivitada väiketiiburite liiklus Rohukülast saartele, mis tõstaks ühenduskiirust ja soovi korral võimaldab osa tiibureid suunata ka ringreisile mandrilt saartele (sh Kuresaarde), parandades nii ka saarte omavahelist ühendust.

see saartevahe
11 aastat tagasi
Reply to  Eestimaa Blogi

on tõeline meka gondoljeeridele, inimesed , kes on veneetsiast tüdinenud tuleksid hea meelega siia saarte vahele seiklema ja kormoraanide eluga tutvuma